Svar: Bæresele - 1 mdr.
6. marts 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Signe
Der er ikke noget i vejen for at du bruger en bæresele til din datter med den alder hun har. Det er dog vigtigt at du vender hende, så hun har ansigtet ind mod din brystkasse, da hun jo endnu ikke er i stand til at holde hovedet selv og har brug for sin støtte ved hovedet.
Når barnet er 3 måneder gammelt vil det normalt være stærk nok i nakke og hals til at kunne sidde udadvendt i bæreselen, altså med ansigtet væk fra din brystkasse - det kan være dejligt for barnet i den alder, at sidde sådan og kigge ud på verden, når man er vågen. Men når barnet sover er det vigtigt at vende barnet om og allerhelst atter få barnet ned at ligge.
Generelt gælder at barnet i begyndelsen ikke må sidde mere end 20 minutter af gangen i en bæresele, men i takt med at barnet bliver ældre, større og stærkere kan barnet sidde længere og længere tid. Når barnet sidder i en bæresele, så er der en belastning af barnets rygsøjle og små børn har derfor bedre af at ligge end at sidde. Samtidig har de brug for stillingsskift og variation. En bæresele er således ikke til flere timers brug i bycenteret, men hvis du f.eks. har barnevognen med og din datter vågner og der lige går lidt tid inden du finder puslerummet eller kommer igennem den lange kø ved kassen, så kan du tage hende i bæreselen og måske få lidt ro på hende på den måde.
Alternativet til en bæresele er en slynge. Den kan barnet være i lidt længere tid af gangen, fordi barnet kan ligge ned i slyngen. Der er således ikke samme belastning af barnets rygsøjle i en slynge.
Generelt gælder at man skal se på hvor meget barnet sidder. Det vil sige sidder i autostol, sidder i bæresele og sidder i skråstol - nogle familier bruger jo alle dele dagligt og det kan hurtigt blive for meget for et lille barn, som har bedst af at ligge på gulvet. Hvis I således ikke bruger autostol eller skråstol, så vil jeres datter kunne sidde lidt længere i bæreselen. Det er altså vigtigt at se på hvor meget hun rent faktisk placeres siddende i løbet af en dag. Det er den gentagende og langvarige passive siddende stilling som ikke er godt for hende.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske