Svar: Bæresele - 1 mdr.

6. marts 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Signe

Der er ikke noget i vejen for at du bruger en bæresele til din datter med den alder hun har. Det er dog vigtigt at du vender hende, så hun har ansigtet ind mod din brystkasse, da hun jo endnu ikke er i stand til at holde hovedet selv og har brug for sin støtte ved hovedet.

Når barnet er 3 måneder gammelt vil det normalt være stærk nok i nakke og hals til at kunne sidde udadvendt i bæreselen, altså med ansigtet væk fra din brystkasse - det kan være dejligt for barnet i den alder, at sidde sådan og kigge ud på verden, når man er vågen. Men når barnet sover er det vigtigt at vende barnet om og allerhelst atter få barnet ned at ligge.

Generelt gælder at barnet i begyndelsen ikke må sidde mere end 20 minutter af gangen i en bæresele, men i takt med at barnet bliver ældre, større og stærkere kan barnet sidde længere og længere tid. Når barnet sidder i en bæresele, så er der en belastning af barnets rygsøjle og små børn har derfor bedre af at ligge end at sidde. Samtidig har de brug for stillingsskift og variation. En bæresele er således ikke til flere timers ...

Annonce

... brug i bycenteret, men hvis du f.eks. har barnevognen med og din datter vågner og der lige går lidt tid inden du finder puslerummet eller kommer igennem den lange kø ved kassen, så kan du tage hende i bæreselen og måske få lidt ro på hende på den måde.

Alternativet til en bæresele er en slynge. Den kan barnet være i lidt længere tid af gangen, fordi barnet kan ligge ned i slyngen. Der er således ikke samme belastning af barnets rygsøjle i en slynge.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Generelt gælder at man skal se på hvor meget barnet sidder. Det vil sige sidder i autostol, sidder i bæresele og sidder i skråstol - nogle familier bruger jo alle dele dagligt og det kan hurtigt blive for meget for et lille barn, som har bedst af at ligge på gulvet. Hvis I således ikke bruger autostol eller skråstol, så vil jeres datter kunne sidde lidt længere i bæreselen. Det er altså vigtigt at se på hvor meget hun rent faktisk placeres siddende i løbet af en dag. Det er den gentagende og langvarige passive siddende stilling som ikke er godt for hende.

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.