Svar: Skrå stol hvornår...
23. oktober 2007
Alder:
0 mdr.
Kære SM
Det er sødt af mormor at hun har foræret jer en skråstol og mange forældre er også rigtig glade for at bruge en sådan. Men en skråstol er faktisk en af de ting, man ikke behøver bruge penge på. Jeres søn kan i stedet ligge på et tæppe på gulvet, det er bedre for hans ryg og hans udvikling.
Så selvom mange børn faktisk nyder at sidde i en skråstol og forældrene synes det er praktisk og rart fordi barnet er "mere med" så er det altså ikke det bedste for barnet. At være i skråstol er en meget passiv stilling for et barn, barnet sidder hvor det er sat, kan løfte hovedet lidt, stramme mavemusklerne, men ellers ikke noget og små børn har brug for at ligge på maven og få styrket deres muskler i hele kroppen, især nakke og ryg.
Problemet idag er at børn generelt sidder alt for meget og man ved, at børn har bedst af at ligge på maven på gulvet. Det er fra maveliggende stilling at børn lærer at vende og dreje, trille omkring, krybe, kravle osv. og det er også i maveliggende stilling at barnet styrker sin ryg, så barnet i en alder af ca 6 mdr. er stærk nok i ryggen til at kunne sidde i høj stol.
Så udgangspunktet er altså at barnet skal ligge på maven, når barnet er vågen og denne stilling er den bedste for barnet og skal derfor udgøre mest muligt af den vågne tid.
Derudover så er det vigtigt, at man tager hensyn til barnets alder og retningslinierne er forskellige alt efter hvor gammelt barnet er. Et nyfødt barn skal således slet ikke sidde, hvor et barn der er 3 måneder og som selv kan holde sit hoved, tåler at sidde i længere tid, men det er først når et barn er godt 6 måneder at det er stærkt nok til at sidde i en høj stol og de fleste børn er mere end 8 måneder før de mestrer at sidde uden støtte. Barnets belastning af ryggen ved at sidde afhænger således af alderen og derfor vil retningslinierne hele tiden være forskellige.
I forhold til at jeres lille dreng kun er 19 dage gammel, så er han altså alt for lille til at sidde. Han skal endten være i jeres favn eller ligge i sin lift og når han er vågen og virker til at have lyst til at ligge lidt selv, så kan han igen ligge i liften eller på et lille tæppe eller en dyne på gulvet. Han har brug for hyppige stillingsskift og tåler ikke at sidde meget længe i samme stilling.
Når man skal vurdere hvor meget ens barn reelt sidder, så er man altså nødt til at se på de forskellige muligheder der findes idag. Børn sidder jo både i skråstol, autostol, bæreseler osv. og I er således nødt til at ses på det samlede forbrug hen over dagen. Jeres dreng må som sagt ikke sidde særlig meget i løbet af dagen og man vil umiddelbart sige at det i forhold til hans alder kun kan accepteres at han sidder i autostol, da det her handler om sikkerhed.
Hvis I således bruger autostol og kører i bilen jævnligt, tager autostolen med, når I skal ind og handle osv. så sidder han nok og har ikke behov for mere. Hvis I derimod aldrig bruger autostol og synes det kunne være hyggeligt at han sad i sin skråstol lidt en gang imellem, så er det sådan I har prioriteret, men så er det altså få minutter af gangen og som sagt ikke hans behov.
Så selvom I har en stor og dejlig dreng der sandsynligvis virker stærk i ryg og nakke, så anbefales det altså at han så vidt muligt ligger på gulvet og ikke sidder. Skal han sidde, så er det i autostol fordi det handler om sikkerhed, men hjemme skal han være på gulvet, så han herfra kan begynde at trille og dreje omkring og få styrke i sin ryg.
Skal jeg sige noget positivt omkring skråstol (for at glæde jer lidt, når I nu har fået så fin en gave:o)) så er det at den kan være praktisk og god, når I skal til at give skemad. Det er let at have barnet siddende i skråstolen, når man giver mad og han vil kunne spejle sig i jeres ansigt, se når I åbner munden osv. og gøre det samme selv.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske