Svar: Uldent undertøj
28. september 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Christine
Det er ikke sådan at man skal bruge uldundertøj hele året rundt. Det er normalt i vinterperioden, som jo ofte kan vare fra november til og med marts. Man behøver således ikke bruge uldundertøj om sommeren, men kan godt nøjes med at bruge det om vinteren, så vidt jeg ved.
Det der generelt er vigtigt med hensyn til undertøj er, at det er behageligt og blødt for barnet at have på kroppen. Idag kan man få rigtig mange super dejlige stoffer, både i bomuld og i uld, så uld behøver ikke at kradse som i gamle dage.
Jeg synes tit det kan være en fordel at vælge en bodystocking frem for det todelte undertøj, da man undgår et stykke med bart imellem undertrøje og ble. Det er ikke så vigtigt med en lille nyfødt, men lige så snart barnet begynder at bevæge sig, er det rart at tøjet er samlet og sikrer at barnet ikke får træk fordi det skiller ad på midten.
Den største forskel mellem uld og bomuld er, at hvis man sveder meget og bliver fugtig, så vil barnet i bomuld godt kunne komme til at fryse. Hvor uldundertøj suger sveden bedre uden at føles vådt og derfor foretrækker mange det til vinterbrug.
Sålænge ens barn er helt lille er det begrænset, hvor meget det er ude og hvor meget det bevæger sig og sveder. Store tykke babyer sveder ofte mere end de mere spinkle. Nu er din datter omkring et år og skal derfor ud og mærke sneen, hvis den kommer, være mere ude end tidligere uanset vind og vejr og i den forbindelse vælger nogen så at bruge uldundertøjet. Når man når vuggestue- og børnehavealder, så er der et større behov for at tøjet er rart og til at ånde igennem og samtidig at det holder børnene tørre og lune.
Men børn er forskellige og nogle børn vil ikke have uldundertøj på, og så bruger man bomuld. Andre synes det er dejligt og har det rigtig godt med uld i vintermånederne. Der er ingen faste regler og du må forsøge dig frem og finde ud af hvad der passer bedst til din datter:o)
Nogle forældre oplever at uldundertøj forebygger at barnet får mellemørebetændelse og lignende, men om der er belæg for denne påstand ved jeg desværre ikke:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske