Svar: Uldent undertøj

28. september 2007

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Christine

Det er ikke sådan at man skal bruge uldundertøj hele året rundt. Det er normalt i vinterperioden, som jo ofte kan vare fra november til og med marts. Man behøver således ikke bruge uldundertøj om sommeren, men kan godt nøjes med at bruge det om vinteren, så vidt jeg ved.

Det der generelt er vigtigt med hensyn til undertøj er, at det er behageligt og blødt for barnet at have på kroppen. Idag kan man få rigtig mange super dejlige stoffer, både i bomuld og i uld, så uld behøver ikke at kradse som i gamle dage.

Jeg synes tit det kan være en fordel at vælge en bodystocking frem for det todelte undertøj, da man undgår et stykke med bart imellem undertrøje og ble. Det er ikke så vigtigt med en lille nyfødt, men lige så snart barnet begynder at bevæge sig, er det rart at tøjet er samlet og sikrer at barnet ikke får træk fordi det skiller ad på midten.

Den største forskel mellem uld og bomuld er, at hvis man sveder meget og bliver fugtig, så vil barnet i bomuld godt kunne komme til at fryse. Hvor uldundertøj suger sveden bedre uden at føles vådt og derfor ...

Annonce

... foretrækker mange det til vinterbrug.

Sålænge ens barn er helt lille er det begrænset, hvor meget det er ude og hvor meget det bevæger sig og sveder. Store tykke babyer sveder ofte mere end de mere spinkle. Nu er din datter omkring et år og skal derfor ud og mærke sneen, hvis den kommer, være mere ude end tidligere uanset vind og vejr og i den forbindelse vælger nogen så at bruge uldundertøjet. Når man når vuggestue- og børnehavealder, så er der et større behov for at tøjet er rart og til at ånde igennem og samtidig at det holder børnene tørre og lune.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Men børn er forskellige og nogle børn vil ikke have uldundertøj på, og så bruger man bomuld. Andre synes det er dejligt og har det rigtig godt med uld i vintermånederne. Der er ingen faste regler og du må forsøge dig frem og finde ud af hvad der passer bedst til din datter:o)

Nogle forældre oplever at uldundertøj forebygger at barnet får mellemørebetændelse og lignende, men om der er belæg for denne påstand ved jeg desværre ikke:o)

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge