Svar: Tremmeseng - 6 mdr.

11. april 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Christina

Dejligt at høre at mit tidligere råd har hjulpet jer:o)

Med hensyn til senge, så har forbrugerstyrelsen testet senge og det er ikke nødvendigvis de dyreste senge som er de bedste. Så se dig godt for, når du skal ud at vælge.

Forbrugerstyrelsens gode råd ved valg af tremmeseng:

- Vælg en seng der er mindst 110 cm lang og 65 cm bred.

- Tjek højden på sengesiderne. Sengens indvendige højde målt fra bunden i laveste position op til sidens overkant, skal være mindst 60 cm. Når bunden er i øverste position skal der minimum være 30 cm til kanten. Bunden må kun være i øverste position så længe barnet ikke selv kan sidde eller trække sig op på knæ.

- Hvis der er sænkbare sider, skal låsemekanismerne åbnes med to samtidige og uafhængige bevægelser

- Sengen skal kunne holde til at barnet bruger den som tumleplads. For at forebygge ulykker, bør afstanden mellem tremmerne på sider og ...

Annonce

... gavle ikke være under 4,5 cm eller større end 6,5 cm.

- Afstanden mellem tremmerne i sengebunden må ikke være mere end 6 cm og ikke mere en 25 millimeter mellem sengebund og sider/ender. Bunden skal være tilstrækkelig åben, så den giver luft til madrassen.

- Åbninger og skruehuller i sengen skal være under 7 millimeter eller mellem 12-25 millimeter. Der må ikke være hjørner, kanter eller åbninger, hvor en løkke eller en sut kan sidde fast. Afstanden mellem tremmerne i sengens bund må maksimalt være 6 cm.

- Sengen skal være fri for pynt, skruer eller lignende, der er så små at barnet kan sluge dem

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Sengen skal være stabil. Prøv at rokke i den i alle retninger. Bunden må ikke kunne sænkes uden brug af værktøj

- Er der hjul på sengen skal mindst to af dem kunne bremses

- Barnesenge som er mærket med Danske Varefakta er et sikkert køb.

Rigtig meget held og lykke med købet af jeres tremmeseng:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor