Svar: Tremmeseng - 6 mdr.
11. april 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
Dejligt at høre at mit tidligere råd har hjulpet jer:o)
Med hensyn til senge, så har forbrugerstyrelsen testet senge og det er ikke nødvendigvis de dyreste senge som er de bedste. Så se dig godt for, når du skal ud at vælge.
Forbrugerstyrelsens gode råd ved valg af tremmeseng:
- Vælg en seng der er mindst 110 cm lang og 65 cm bred.
- Tjek højden på sengesiderne. Sengens indvendige højde målt fra bunden i laveste position op til sidens overkant, skal være mindst 60 cm. Når bunden er i øverste position skal der minimum være 30 cm til kanten. Bunden må kun være i øverste position så længe barnet ikke selv kan sidde eller trække sig op på knæ.
- Hvis der er sænkbare sider, skal låsemekanismerne åbnes med to samtidige og uafhængige bevægelser
- Sengen skal kunne holde til at barnet bruger den som tumleplads. For at forebygge ulykker, bør afstanden mellem tremmerne på sider og gavle ikke være under 4,5 cm eller større end 6,5 cm.
- Afstanden mellem tremmerne i sengebunden må ikke være mere end 6 cm og ikke mere en 25 millimeter mellem sengebund og sider/ender. Bunden skal være tilstrækkelig åben, så den giver luft til madrassen.
- Åbninger og skruehuller i sengen skal være under 7 millimeter eller mellem 12-25 millimeter. Der må ikke være hjørner, kanter eller åbninger, hvor en løkke eller en sut kan sidde fast. Afstanden mellem tremmerne i sengens bund må maksimalt være 6 cm.
- Sengen skal være fri for pynt, skruer eller lignende, der er så små at barnet kan sluge dem
- Sengen skal være stabil. Prøv at rokke i den i alle retninger. Bunden må ikke kunne sænkes uden brug af værktøj
- Er der hjul på sengen skal mindst to af dem kunne bremses
- Barnesenge som er mærket med Danske Varefakta er et sikkert køb.
Rigtig meget held og lykke med købet af jeres tremmeseng:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske