Svar: Lift kontra autostol
28. december 2003
Alder:
0 mdr.
Kære Stine
Det har været meget diskuteret, hvorvidt man skal anbefale lift + liftnet eller autostol til de helt små.
Det jeg har fået at vide er at liftnettet ikke er så sikkert som en autostol i og med at barnet ikke er spændt fast, kun liften. Barnet kan desuden få sine hænder ud igennem nettet og samtidig kan barnet risikere at få "forbrændinger" af nettet, hvis uheldet er ude og barnet bliver slynget op i nettet.
Med hensyn til autostol, så er ulempen ved dette at barnet sidder op. Selvom autostolen kan tippes, så vil barnet ikke kun ligge vandret, hvilket vil belaste barnet ryg. Derudover så er der den ulempe at nogle forældre er tilbøjelige til at tage autostolen med ind, da det er smart og bekvemt at have barnet siddende der. Autostolen bliver derfor brugt til mere end at være i bilen, hvilket kan være uheldigt for barnet ryg og udvikling.
Det kan være en fordel at bruge det der hedder en boxette. Det er en lift, hvor barnet ligger spændt fast som i en autostol. Problemet med disse er dog at de er meget små og hvis barnet allerede fra fødslen vejer 4 kg, så er det begrænset hvor længe man kan bruge den.
Personligt synes jeg at det er en fordel at have en lift. Liften bruges i barnevognen og barnet kan uden problemer tages med ind og sove videre. I begyndelsen sover barent ofte i liften fremfor i seng eller vugge. Liften giver tryghed, fordi man kan putte det spæde barn, som i begyndelsen vil have brug for at ligge med dynen tæt om sig og mærke modstand, når det sparker lidt, som det gjorde i mors mave.
Hvis man ved at man ofte vil skulle køre længere ture, hvor bedsteforældre f.eks. bor i den anden ende af landet, så synes jeg også at liften er en fordel, da barnet så ligger ned.
Sikkerhedsmæssigt må I vurdere hvad I synes bedst om. Med hensyn til køb, så synes jeg godt at man kan købe en lift, da den har mange funktioner og kan bruges i de første måneder. Jeg synes ikke at man skal gå ud og købe autostol. Her kan det meget bedre betale sig at leje og flere af de store børneudstyrskæder har fine lejeaftaler, hvor man kan leje alt fra liftnet, boxette og autostol og løbende komme og få byttet, så det man har svarer til barnets alder og behov. Det er billigt at leje og det man lejer er i en udmærket stand. Når barnet så bliver omkring 10-12 kg og er måske mellem 9-12 mdr gammel, så er det en god idé at købe en autostol. Den stol man vælger kan barnet så bruge frem til 3 års alderen.
Håber I kan bruge mine overvejelser og fortsat held og lykke med graviditeten. Også et stort tillykke herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske