Svar: Lift kontra autostol

28. december 2003

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Stine

Det har været meget diskuteret, hvorvidt man skal anbefale lift + liftnet eller autostol til de helt små.

Det jeg har fået at vide er at liftnettet ikke er så sikkert som en autostol i og med at barnet ikke er spændt fast, kun liften. Barnet kan desuden få sine hænder ud igennem nettet og samtidig kan barnet risikere at få "forbrændinger" af nettet, hvis uheldet er ude og barnet bliver slynget op i nettet.

Med hensyn til autostol, så er ulempen ved dette at barnet sidder op. Selvom autostolen kan tippes, så vil barnet ikke kun ligge vandret, hvilket vil belaste barnet ryg. Derudover så er der den ulempe at nogle forældre er tilbøjelige til at tage autostolen med ind, da det er smart og bekvemt at have barnet siddende der. Autostolen bliver derfor brugt til mere end at være i bilen, hvilket kan være uheldigt for barnet ryg og udvikling.

Det kan være en fordel at bruge det der hedder en boxette. Det er en lift, hvor barnet ligger spændt fast som i en autostol. Problemet med disse er dog at de er meget små og hvis barnet allerede fra fødslen vejer 4 kg, så er det begrænset hvor længe man kan bruge den.

Personligt synes jeg at det er en fordel at have en lift. Liften bruges i barnevognen og barnet kan uden problemer tages med ind og sove ...

Annonce

... videre. I begyndelsen sover barent ofte i liften fremfor i seng eller vugge. Liften giver tryghed, fordi man kan putte det spæde barn, som i begyndelsen vil have brug for at ligge med dynen tæt om sig og mærke modstand, når det sparker lidt, som det gjorde i mors mave.

Hvis man ved at man ofte vil skulle køre længere ture, hvor bedsteforældre f.eks. bor i den anden ende af landet, så synes jeg også at liften er en fordel, da barnet så ligger ned.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sikkerhedsmæssigt må I vurdere hvad I synes bedst om. Med hensyn til køb, så synes jeg godt at man kan købe en lift, da den har mange funktioner og kan bruges i de første måneder. Jeg synes ikke at man skal gå ud og købe autostol. Her kan det meget bedre betale sig at leje og flere af de store børneudstyrskæder har fine lejeaftaler, hvor man kan leje alt fra liftnet, boxette og autostol og løbende komme og få byttet, så det man har svarer til barnets alder og behov. Det er billigt at leje og det man lejer er i en udmærket stand. Når barnet så bliver omkring 10-12 kg og er måske mellem 9-12 mdr gammel, så er det en god idé at købe en autostol. Den stol man vælger kan barnet så bruge frem til 3 års alderen.

Håber I kan bruge mine overvejelser og fortsat held og lykke med graviditeten. Også et stort tillykke herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte