Svar: Udstyr
19. december 2003
Alder:
0 mdr.
Kære Sille
Et stort tillykke, hvor er det dejligt for jer. Det må være årets julegave:o)
Min umiddelbare tanke er, at I skal vente med at købe til I ved mere om, hvilken alder jeres kommende barn har. Man kan godt investere unødigt, selvom det naturligvis er utrolig hyggeligt at skulle shoppe til en lille ny:o)
Med hensyn til renlighed, så er de fleste børn 3 år før de bliver renlige. Ofte vil barnet være renligt om dagen før det er det om natten. Normalvis må man derfor regne med at skulle bruge et puslebord i ca. tre år og måske mere.
Med hensyn til barnevogn så er det altid en god idé at købe en vogn med så stort et liggemål som muligt. dvs. et sted mellem 92-96 cm. De fleste børn vil så kunne bruge vognen til de er ca 2½ år gamle. Nogle lidt længere, så ligger de bare med benene lidt bukket eller man bruger vognen, når der f.eks. skal handles og lignende, hvor barnet så kan sidde op i vognen.
Man kan også købe en kombivogn, hvor liftdelen kan tages ud (liften bruger det helt lille barn) og vognen kan så bruges som klapvogn, evt. med en kørepose. Alt efter vogntype vil man godt kunne bruge en klapvogn til barnet er 3 år eller mere. Man kan også vælge at købe en rigtig klapvogn.
Med hensyn til tremmseng, så vil de fleste børn omkring to års alderen protestere mod at ligge her og nogle vil sågar forsøge at klatre over tremerne. Hvis barnet begynder på dette er det vigtigt enten at fjerne tremmedelen, eller give barnet en ny seng. Det andet er for farligt. Idag kan man jo få mange forskellige senge, også nogle med udtræk, så de kan gøres længere efterhånden som barnet vokser. Måske var det noget for jer? Der er ikke andet for end at I må ud at se jer omkring og tale med ekspedienterne om muligheder. Men vent med at købe noget endeligt før I ved lidt mere.
Det kan også være en god idé at tage kontakt til andre adoptivforældre og høre lidt om deres erfaringer.
Håber du kan bruge ovenstående og fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske