Svar: Udstyr

19. december 2003

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Sille

Et stort tillykke, hvor er det dejligt for jer. Det må være årets julegave:o)

Min umiddelbare tanke er, at I skal vente med at købe til I ved mere om, hvilken alder jeres kommende barn har. Man kan godt investere unødigt, selvom det naturligvis er utrolig hyggeligt at skulle shoppe til en lille ny:o)

Med hensyn til renlighed, så er de fleste børn 3 år før de bliver renlige. Ofte vil barnet være renligt om dagen før det er det om natten. Normalvis må man derfor regne med at skulle bruge et puslebord i ca. tre år og måske mere.

Med hensyn til barnevogn så er det altid en god idé at købe en vogn med så stort et liggemål som muligt. dvs. et sted mellem 92-96 cm. De fleste børn vil så kunne bruge vognen til de er ca 2½ år gamle. Nogle lidt længere, så ligger de bare med benene lidt bukket eller man bruger vognen, når der f.eks. skal handles og lignende, hvor barnet så kan sidde op i vognen.

Man kan også købe en kombivogn, hvor liftdelen kan tages ud ...

Annonce

... (liften bruger det helt lille barn) og vognen kan så bruges som klapvogn, evt. med en kørepose. Alt efter vogntype vil man godt kunne bruge en klapvogn til barnet er 3 år eller mere. Man kan også vælge at købe en rigtig klapvogn.

Med hensyn til tremmseng, så vil de fleste børn omkring to års alderen protestere mod at ligge her og nogle vil sågar forsøge at klatre over tremerne. Hvis barnet begynder på dette er det vigtigt enten at fjerne tremmedelen, eller give barnet en ny seng. Det andet er for farligt. Idag kan man jo få mange forskellige senge, også nogle med udtræk, så de kan gøres længere efterhånden som barnet vokser. Måske var det noget for jer? Der er ikke andet for end at I må ud at se jer omkring og tale med ekspedienterne om muligheder. Men vent med at købe noget endeligt før I ved lidt mere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være en god idé at tage kontakt til andre adoptivforældre og høre lidt om deres erfaringer.

Håber du kan bruge ovenstående og fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

2. september 2024 | Udstyr | 7 mdr.

Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?

Kære Helen Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til...

6. august 2024 | Udstyr | 5 mdr.

Sove i klapvogn?

Kære Helen Vores datter er nu 5.5 måned gammel og efterhånden en stor pige...

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin