Svar: Isolering til barnevogn
13. november 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Sebastians mor
Lammeskind anbefales normalt ikke, da skindene hurtigt bliver fyldt med husstøvmider, som er svære at komme til livs, fordi lammeskind ikke kan vaskes ved 60 grader.
Du har dog ret i at lammeskind kan have en god isolerende virkning. Nogle vælger også at bruge et soveunderlag, som isolering - du ved den slags, som man ofte bruger under sin sovepose.
Hvis du vælger at bruge lammeskind, så tænker jeg at du vel kan gøre begge dele, både komme lagen over og også lægge din dreng på skindet som det er. Det handler måske også om, hvordan du kan få det placeret, da der jo også skal være sele i barnevognen? Sikkerheden skal der jo også tænkes på.
Ellers så lyder sundhedsstyrelsens råd: "Krybben skal - ligesom en god barnevogn - være vind- og vandtæt til alle sider. Bunden kan f.eks. isoleres med skumgummi eller lignende. Barnet skal være iklædt hue og være anbragt i en pose, forsynet med hætte og lukkede ærmer, så hoved og hænder beskyttes. Barnet skal være iklædt tøj med god varmeisolationsevne, enten uld, bomuld eller kunststoffer med tilsvarende egenskaber. Dynen skal dække barnets krop både opadtil og til siderne. Det er vigtigt, at barnet sikres mod afkøling fra en våd ble. Dette kan f.eks. ske ved, at man iklæder barnet uldbukser." Citat 'Små børn i kulden' sst.dk 0507 2006.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske