Svar: At holde varmen på hænder og fødder

17. oktober 2006

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Anne

Da Kasper nu er 10 måneder gammel og igang med at gå lidt rundt, så vil det være helt relevant at han får et par lette, men trods alt rigtige sko/støvletter på fødderne.

Helt uden om et par vandtætte støvler kommer du nok ikke. Jeg tænker at han sammen med en flyverdragt jo også skal have rimeligt vandtæt fodtøj. Da han 10 mdr gammel allerede er igang med at gå rundt, så skal du regne med at han går når han er 1 år. Det vil sige at vi her jo er i december, januar, februar, marts måned - alle måneder med mulighed for sne - og det skal hans påklædning kunne klare - både hvad angår flyverdragt og støvletter.

Man kan godt få små støvletter, som er bøjelige i sålen og i et ordentligt materiale, som kan klare lidt koldere og mere vådt vejr. Jeg vil foreslå dig at du går ind i en rigtig skoforretning og taler med personalet om, hvad de har af modeller. Tag modellerne i hånden, prøv om du kan bøje sålen og se hvordan den virker i forhold til lethed (den må ikke være tung), der skal være fast hælkappe og faste sider. Der skal være snører eller burrebånd(velcro), så du kan sikre dig at den sidder godt fast om foden. En "gummistøvlemodel", som man f.eks. bare stikker i, bliver for sandsynligvis for løs og det tror jeg ikke han vil kunne klare, når han ikke er ældre.

Med hensyn til handsker, så har du fuldstændig ret i at det kan være lidt svært til de små. For det første bliver strikhandsker hurtigt våde, men det er dog bedre end ingenting. Luffer holder generelt hænderne bedre varme end ...

Annonce

... fingerhandsker, men hvis barnet tager lufferne af, fordi det er for svært at bruge hænderne med dem, så er fingerhandsker jo igen at foretrække - fordi det er bedre end ingenting.

Umiddelbart tænker jeg at du nok ikke kommer uden om at købe begge dele. Det vil være godt med et par små strikhandsker - luffer eller fingervanter - dem finder du billigt til mellem 20-40 kr. Men derudover vil han have brug for et par vandtætte luffer, som han hovedsageligt vil have på sammen med sin flyverdragt - f.eks. når I skal ud at kælke, bygge snemand osv. Du bør vælge luffer, som er så lange i skaftet at det kan gå enten indeni eller udenpå ærmerne i flyverdragten. Nogle luffer kan åbnes med velcro ved hånden og det gør det betydeligt lettere at hjælpe barnet dem på.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover vil det være en rigtig god idé at købe nogle små elastikker med clips i enderne. De koster 30-40 kr for et par og de fåes i alle farver, så det matcher dragt og handsker. De sælges i flere børnetøjsforretninger. En clips i handsken og en klips på ærmet, så taber barnet aldrig handskerne og de er altid ved hånden, hvis det er for koldt. Og så er de sikkerhedsmæssigt i orden - børn må aldrig have handsker på med snor!

Så jeg tænker at du bliver nødt til at købe rigtige sko eller støvletter til vinteren og også handsker/luffer. Der er dog ikke grund til at købe det dyreste - det handler mere om hvad der er funktionelt og praktisk for jer, mere end mærker og pris. Så du kan sagtens gøre nogle gode købe til rimelige penge. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.