Svar: Cykelvogn?
27. juni 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Susanne
Jeg er i tvivl om hvordan hun sidder fastspændt i en cykelvogn, så her må jeg blive dig svar skyldig.
Et cykelsæde kan bruges fra barnet er 9-10 mdr gammelt og kan sidde sikkert selv.
Det er vigtigt at cykelsædet/stolen monteres direkte på cyklens stel og ikke kun på bagagebæreren. Derudover skal stolen være med helstøbt sæde, benbeskyttere, dvs fodhvilere og remme til at holde om fødderne, der skal være en H- eller Y-sele, så din datter sidder ordentligt spændt fast og så skal der være nakkestøtte. Stolen skal passe både til din datters alder og vægt.
Det vil være en god idé at tage din datter med, når du køber cykelstol, så du får en fornemmelse af, om hun sidder godt. Derudover er det vigtigt at du også køber en cykelhjelm til hende. Hjelmen skal naturligvis udskiftes i takt med at hun vokser. Få ekspedienten i foretningen til at vise dig om hjelmen sidder korrekt på din datter.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske