Svar: Madras - 6 mdr.
19. april 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
En skummadras er fint i forhold til din datters alder. Hun vejer jo ikke så meget, så hun har ikke på samme måde som større børn behov for en tykkere og mere støttende madras.
Generelt om madrasser gælder dog at den bør være fast, da madrassens fasthed har betydning for at barnet kan bruge og udvikle sine muskler.
Det betyder egentlig ikke så meget, hvilken type madras man vælger. Man kan sige at hvis man har et barn med allergi, så er det hensigtsmæssigt at vælge en madras med et betræk som kan lukke f.eks. støvmider eller andet ude. Generelt er det dog altid en god idé at vælge en madras, hvor betrækket kan vaskes.
Om man vælger en helsemadras, latexmadras, skummadras eller andet har ikke den store betydning. En madras i skum (polyurethanskum) bør dog være mindst 5 cm tyk, naturligvis afhængig af om madrassen skal bruges i en seng eller en lift.
I en seng der har en fast bund vil det være hensigtsmæssigt at madrassen er lidt hård, da stød og bump så bedre fordeles, hvorimod i en seng med f.eks tremmebund kan det være en fordel at vælge en blød madras.
Det var lidt om madrasser, behold I bare den nuværende lidt endnu. Der kan jo også komme en tid, hvor jeres lille pige kommer til at tisse i sengen, og så kan det jo være meget rart at få madrassen skiftet senere.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske