Svar: Vand i sutter

4. juli 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Kristina

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at der kan komme vand i sutten, når man koger dem. Det er ofte ganske lidt, og det skyldes, at der skal være lufthuller i sutter, - så suttedelen holder sig rund og ikke "klapper sammen". På mange sutter sidder lufthullet der, hvor sutten og skjoldet sidder sammen. Det er normalt ikke farligt med lidt vand, men det anbefales, at du som udgangspunkt tømmer sutterne for vand, før du giver dem til din dreng.

Hvis der kun er tale om meget lidt, så vil det nogle gange fordampe af sig selv, når sutten lægges på et rent klæde ...

Annonce

... direkte efter kogning. Andre gange kan det være nødvendigt, at du med hænder hænder/fingre klemmer på sutten nogle gange og også trækker i den og måske ryster den, for at få vandet fjernet og sutten tømt ordentligt ud for vand.

Nogle børn savler rigtig meget og derfor kan man nogle gange også opleve, at der kommer savl ind i sutten. Hvis det er tilfældet, er det også vigtigt, at man koger og renser sutten så godt som muligt, og at man forsøger at få vandet ud, så sutten er helt tør indvendig, før barnet får den i munden igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber du kan bruge dette videre :)

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge