Svar: Tøj og sove ude
24. marts 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Lise
Tøjet du nævner lyder okay, hvis hun også har en dyne over sig. Alternativt kan du jo putte hende i den duni duo pose du har. Du må vurdere ud fra hvor varm eller kold hun virker, når du tager hende op. Hvis hun er våd, så sveder hun og har haft det for varmt, hvis hun virker kølig, så har det være for koldt.
Prøv at sætte dig i haven, hvor barnevognen står og tag en dyne omkring dig. Hvis du sidder stille der et stykke tid, så gir det dig en fornemmelse af temperaturen og hvor varmt eller koldt det er.
Det er altid en god idé at isolere bunden af barnevognen, når det er vinter og barnet står ude og sover. Et lammeskind kan godt bruges til dette, men lammeskind anbefales i øvrigt ikke til børn, hvorfor der ikke er grund til at du køber et sådan. Som isolering kan du i stedet lægge et par aviser eller noget flamingo under madrassen.
Sålænge din datter sover trygt og godt, så trives hun jo med at være puttet tæt i sin pose, derfor behøver du ikke lige lave det om her og nu. I takt med at det bliver varmere i vejret og hun automatisk skal ud af den varmepose og kan nøjes med en dyne eller et tæppe, så kommer det helt af sig selv.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske