Svar: De første sko - 9 mdr.
3. marts 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Pia
Din mand har ret i at man umiddelbart ikke skal give barnet sko på, før det begynder at gå, eller gøre antræk til at gå. Barnets fod har bedst af ikke at blive formet efter en sko, men at have fri udviklingsmulighed.
Gå-stolen ved du jo at jeg ikke er glad for, så at anbefale en sko til brug ved gå stol, det kan jeg ikke. Derimod vil jeg gerne fortælle hvad man generelt skal gå efter, når man vælger sko til sit barn.
Det er for det første vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Når jeg siger blød, så mener jeg at sålen skal være blød og gerne så bøjelig at man uden problemer kan klemme den sammen imellem tommel- og pegefinger. Derudover børn der være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider er barnet nødt til at krumme tæerne for at holde fast.
Inden døre og som en skridsikker sutsko, kan det anbefales at købe en skind sutsko. Prøv at se hos en af mine partnere www.tinyzone.dk, så ved du havad jeg mener. Fordelen ved en sådan sutsko er at der er bevægelighed til tæerne, skoen følger foden og den bliver siddende på foden og så er den skridsikker. En sådan sutsko kan derfor bruges allerede når barnet begynder at kravle rundt og gøre tegn til at rejse sig op, da den jo hjælper barnet til at stå fast uden at forme foden.
Man kan også købe lette kravlesko i skind. Det er på samme måde sko til indendørs brug. Det er dog en mere 'rigtig' sko, med mere faste sider i skind og ruskindssål og snørebånd.
Jeg kan se at du bor i udlandet og ved ikke hvad muligheder der er, hvor du bor. Men jeg håber ovenstående har givet dig en idé.
Held og lykke i jagten:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske