Svar: Råd omkring brug af uldtøj

29. februar 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er et gammelt husmoderråd at bruge uld i måneder, der slutter på "R", det vil sige, at uld bruges i September, Oktober, November, December, Januar, Februar. MEN - det betyder ikke, at man ikke kan bruge uld i andre måneder af året, det kan man faktisk godt.

Man kan købe "sommeruld", som er tyndere vævet, men som stadig giver barnet mulighed for at regulere sin temperatur. Man kan også nogle gange med fordel købe uld, der er blandet med bomuld eller silke.

Uldundertøj har en række fordele. Når ulden væves, så får det en luftig struktur, som hjælper barnet med at holde den rigtige kropstemperatur. Hvis barnet sveder, så kan ulden suge sveden - uld kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt, hvor bomuld kan absorbere 7-10 ...

Annonce

... procent. Det betyder, at hvis barnet har uldundertøj på, løber rundt og leger og sveder, så vil barnet fortsat føle sig tør på huden, hvor barnet i bomuld hurtigere vil føle sig fugtig og dermed ofte også kold.

Når man blander uld med bomuld, så får man stadig lidt af den isolerende effekt, men den vil ikke være helt så høj, som hvis man vælger et rent uldprodukt. Det samme gælder, hvis man vælger en blanding med uld/silke. Silke har dog lidt af de samme egenskaber som uld - det kan føles køligt, når det er varmt og føles lunt, når det er koldt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Er det højsommer og rigtig varmt, så ville jeg personligt ikke bruge uld. Men en kold og regnfuld junidag, kunne jeg godt finde på at bruge uld...

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi