Svar: Råd omkring brug af uldtøj
29. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er et gammelt husmoderråd at bruge uld i måneder, der slutter på "R", det vil sige, at uld bruges i September, Oktober, November, December, Januar, Februar. MEN - det betyder ikke, at man ikke kan bruge uld i andre måneder af året, det kan man faktisk godt.
Man kan købe "sommeruld", som er tyndere vævet, men som stadig giver barnet mulighed for at regulere sin temperatur. Man kan også nogle gange med fordel købe uld, der er blandet med bomuld eller silke.
Uldundertøj har en række fordele. Når ulden væves, så får det en luftig struktur, som hjælper barnet med at holde den rigtige kropstemperatur. Hvis barnet sveder, så kan ulden suge sveden - uld kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt, hvor bomuld kan absorbere 7-10 procent. Det betyder, at hvis barnet har uldundertøj på, løber rundt og leger og sveder, så vil barnet fortsat føle sig tør på huden, hvor barnet i bomuld hurtigere vil føle sig fugtig og dermed ofte også kold.
Når man blander uld med bomuld, så får man stadig lidt af den isolerende effekt, men den vil ikke være helt så høj, som hvis man vælger et rent uldprodukt. Det samme gælder, hvis man vælger en blanding med uld/silke. Silke har dog lidt af de samme egenskaber som uld - det kan føles køligt, når det er varmt og føles lunt, når det er koldt.
Er det højsommer og rigtig varmt, så ville jeg personligt ikke bruge uld. Men en kold og regnfuld junidag, kunne jeg godt finde på at bruge uld...
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske