Svar: Hovedpude - hvor gammel skal man være?
16. juni 2014
Alder:
13 mdr.
Kære Helle
Hvor dejligt at din datter nu næsten mestrer det at gå - det er en stor dag, når ens børn tager de første skridt og en helt ny verden åbner sig… Så begynder hun pludselig også at kunne stikke af fra dig…:)
Når vi bruger en hovedpude, så er det for at give vores hoved ekstra støtte og normalt siger man at børn først i 1.5-2 års alderen har så stort et hoved, at hovedet har brug for denne støtte. Derfor er holdningen lidt den, at børn ikke skal have en pude, før de selv begynder at bede om den, og du kan fornemme, at dit barn har noget at bruge den til:)
Din datter er stadig ikke ret gammel, men hvis du fornemmer at hun bevidst begynder at bruge sin dyne, sin puttebamse eller lignende til sit hoved, så kan du godt overveje at give hende en pude, som naturligt er beregnet til formålet. Det er dog meget vigtigt, at der er tale om en tynd baby eller børnepude, som er lavet specielt til små børn.
Puden må på ingen måde være så høj, at hendes hoved/hals får et "knæk", når hun ligger med hovedet på puden. Selvom hun har en pude under hovedet så skal hoved og krop være i "neutral" stilling.
Puden må også gerne være lavet i et materiale, som ikke er for varmt. Hun skal kunne komme af med varme fra sit hoved.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske