Svar: Hovedpude - hvor gammel skal man være?

16. juni 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Helle

Hvor dejligt at din datter nu næsten mestrer det at gå - det er en stor dag, når ens børn tager de første skridt og en helt ny verden åbner sig… Så begynder hun pludselig også at kunne stikke af fra dig…:)

Når vi bruger en hovedpude, så er det for at give vores hoved ekstra støtte og normalt siger man at børn først i 1.5-2 års alderen har så stort et hoved, at hovedet har brug for denne støtte. Derfor er holdningen lidt den, at børn ikke skal have en pude, før de selv begynder at bede om den, og du kan fornemme, at dit barn har noget at bruge den til:)

Din datter er stadig ikke ret gammel, men hvis du fornemmer at hun bevidst ...

Annonce

... begynder at bruge sin dyne, sin puttebamse eller lignende til sit hoved, så kan du godt overveje at give hende en pude, som naturligt er beregnet til formålet. Det er dog meget vigtigt, at der er tale om en tynd baby eller børnepude, som er lavet specielt til små børn.

Puden må på ingen måde være så høj, at hendes hoved/hals får et "knæk", når hun ligger med hovedet på puden. Selvom hun har en pude under hovedet så skal hoved og krop være i "neutral" stilling.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Puden må også gerne være lavet i et materiale, som ikke er for varmt. Hun skal kunne komme af med varme fra sit hoved.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder