Svar: De første sko - 13 mdr.

24. juli 2004

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Majbrit

NU hvor din dreng er begyndt at kravle og nok også rejser sig op ved ting, vil det være helt relevant at købe bløde og fleksible sko. Lige nu og her kan du vælge et par diciderede kravlesko, som er en tynd skindsko med ruskindssåler. Dem kan han hovedsageligt kun bruge indendørs eller når han sidder i vognen, autostolen er med oppe at handle, sidder i indkøbsvognen osv.

Du kan også købe en lille støvle, som stdig har en blød og bøjelig sål, og som er i lette materialer (han skal jo kunne få fødderne med sig, sådet er vigtigt at skoen/støvlen ikke er tung).

Det er vigtigt at skoene støtter godt om anklen og foden. Det vil sige at der bør være en fast hælkappe og samtidg så skal sålen være så fleksibel at ...

Annonce

... du uden problemer at klemme skoen sammen imellem din tommel og pejefinger.

Skoen skal følge fodens facon. Den skal være bred fortil og der skal være plads til at sprede tæerne. Vær opmærksom på syninger og andet der kan gnave og genere.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er altid en god idé at købe skoeen i en forretning, hvor personlaet kan vejelde dig omkring hvilken sko der kan passe til dit barns fod. Det er altid en god idé at prøve forskellige modeller og du vil ved selvsyn kunne se, hvad der virker som det rigtige valg.

Personalet vil også kunne vejlede dig omkring størrelse. Det er nemlig vigtigt med et voksetillæg i skoen, så barnet fod har plads til at vokse. En 'kravlesko' må dog heller ikke være for lang.

God jagt på de første sko.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor