Brev:
Natspiseri og forstoppelse - 6 mdr.
12. juli 2004
Alder:
6 mdr.
Natspiseri og forstoppelse - 6 mdr.
Kære Helen Lyng Hansen
Nu har vi virkelig brug for et par af dine gode råd igen.
Mine to drenge er nu et halvt år gamle. De er stadig et par glade fyrer, omend de har fået problemer med deres maver.
Begge drenge lider meget slemt af forstoppelse, og begge vil gerne spise/amme hver anden time om natten. Jeg er usikker på, om der evt. er en sammenhæng mellem problemerne.
De sidste tre uger har de spist ”fast føde” og er nu oppe på tre måltider om dagen. Om formiddagen får de grød (ofte majsgrød) med kogt frugtmos f. eks. papaya, mango eller æble. Til frokost får de enten grød som om morgenen eller grøntsagsmos, hvor der some regel er kartoffel blandet med gulerødder, grøn papya eller blomkål. Om morgenen ammer de, og i løbet af dagen får de MME eller brystmælk på flaske (de vil ikke længere amme om dagen, hvilket ærger moderen). Til måltiderne får de tilbudt vand, og den mindste drikker flot, hvor den ældste ikke rigtig har smag for vandet. De bliver også tilbudt vand i løbet af dagen, og jeg bruger meget vand i selve maden.
Inden de skal i seng, bliver de tilbudt bryst, men er som regel mætte. De spiser ca. 17.30 og kommer i seng en time senere. Om natten ammer de meget gerne, og fra kl 23 er det cirka hver anden time, indtil de vågner ved 5.30-tiden.
Om natten , hvis de vågner allerede halvanden time efter sidste amning, prøver jeg at give dem sutten, trøste dem på anden vis uden at tage dem op, men intet hjælper, og hvis de er sultne, skal de vil også tilbydes noget mad. Jeg mener ikke, at de skal ligge og være kede af det eller sultne uden, at jeg handler derefter, så det ender med, at jeg ammer dem.
Vores nattesøvn er totalt smadret, og vores dage er jo derefter, så vi håber meget, at du kan hjælpe med et par gode råd. Det skal lige siges, at jeg er ved at begynde på et halvtidsjob, og jeg vil så nødig, at ”den anden halve tid” om dagen skal gå med at sove for at hænge nogenlunde sammen. Drengene selv sover meget uregelmæssigt om dagen – fra 15 minutter til halvanden time.
Drengenes forstoppelse er så slemt, at den ældste græder, når han skal af med afføring, og jeg bruger vaseline og termometer for at hjælpe ham. Den mindste får samme behandling. Afføringen er som regel meget hård og er ofte meget små knolde. Deres maver synes at være blevet lidt bedre, efter at de får frugtmos, som udgør en stadig større del af måltiderne. Jeg har set, at du har anbefalet laktose til andre, men jeg har talt med en læge her i landet, og han kender det ikke.
Er jeg gået for hurtigt frem med kosten, idet de nu spiser tre måltider, men de virker altså sultne og guffer i sig…som regel, da det er min fornemmelse, at når forstoppelsen er værste, mister de appetitten.
Venlige hilnser
En tvillingemor