Natspiseri og forstoppelse - 6 mdr.

12. juli 2004

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Natspiseri og forstoppelse - 6 mdr.

Kære Helen Lyng Hansen

Nu har vi virkelig brug for et par af dine gode råd igen.

Mine to drenge er nu et halvt år gamle. De er stadig et par glade fyrer, omend de har fået problemer med deres maver.

Begge drenge lider meget slemt af forstoppelse, og begge vil gerne spise/amme hver anden time om natten. Jeg er usikker på, om der evt. er en sammenhæng mellem problemerne.

De sidste tre uger har de spist ”fast føde” og er nu oppe på tre måltider om dagen. Om formiddagen får de grød (ofte majsgrød) med kogt frugtmos f. eks. papaya, mango eller æble. Til frokost får de enten grød som om morgenen eller grøntsagsmos, hvor der some regel er kartoffel blandet med gulerødder, grøn papya eller blomkål. Om morgenen ammer de, og i løbet af dagen får de MME eller brystmælk på flaske (de vil ikke længere amme om dagen, hvilket ærger moderen). Til måltiderne får de tilbudt vand, og den mindste drikker flot, hvor den ældste ikke rigtig har smag for vandet. De bliver også tilbudt vand i løbet af dagen, og jeg bruger meget vand i selve maden.

Inden de skal i seng, bliver de tilbudt bryst, men er som regel mætte. De spiser ca. 17.30 og kommer i seng en time senere. Om natten ammer de meget gerne, og fra kl 23 er det cirka hver anden time, indtil de vågner ved 5.30-tiden.

Om natten , hvis de vågner allerede halvanden time efter sidste amning, prøver jeg at give ...

Annonce

... dem sutten, trøste dem på anden vis uden at tage dem op, men intet hjælper, og hvis de er sultne, skal de vil også tilbydes noget mad. Jeg mener ikke, at de skal ligge og være kede af det eller sultne uden, at jeg handler derefter, så det ender med, at jeg ammer dem.

Vores nattesøvn er totalt smadret, og vores dage er jo derefter, så vi håber meget, at du kan hjælpe med et par gode råd. Det skal lige siges, at jeg er ved at begynde på et halvtidsjob, og jeg vil så nødig, at ”den anden halve tid” om dagen skal gå med at sove for at hænge nogenlunde sammen. Drengene selv sover meget uregelmæssigt om dagen – fra 15 minutter til halvanden time.

Drengenes forstoppelse er så slemt, at den ældste græder, når han skal af med afføring, og jeg bruger vaseline og termometer for at hjælpe ham. Den mindste får samme behandling. Afføringen er som regel meget hård og er ofte meget små knolde. Deres maver synes at være blevet lidt bedre, efter at de får frugtmos, som udgør en stadig større del af måltiderne. Jeg har set, at du har anbefalet laktose til andre, men jeg har talt med en læge her i landet, og han kender det ikke.

Er jeg gået for hurtigt frem med kosten, idet de nu spiser tre måltider, men de virker altså sultne og guffer i sig…som regel, da det er min fornemmelse, at når forstoppelsen er værste, mister de appetitten.

Venlige hilnser
En tvillingemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København