Svar: Svøb
24. februar 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Malene
De fleste børn vil i de første 0-4 måneder have stor glæde af at blive svøbt, når de skal sove. Det at være svøbt, hjælper dem til at finde fysisk ro og overgive sig til søvnen.
Det anbefales dog at man løsner på svøbet, når barnet først sover tungt, for at forebygge vuggedød. Når børn ligger svøbt tæt, er der en risiko for at de bliver overophedet ...
Det anbefales også at man efter ca 4 måneder, hvor barnet naturligt begynder at bruge sig selv mere motorisk, trille omkring, dreje om sin egen akse osv. begynder at lade barnet sove uden at være svøbt. Det at barnet bruger sig selv motorisk giver naturligt barnet mulighed for også at skifte stilling under søvn og svøbet kan forhindre barnet i dette. Børn skal naturligt have lov til at bevæge sig og bruge sig selv motorisk, det må de ikke hindres i - heller ikke når de sover, med mindre der er tale om sikkerhed, f.eks. når man giver barnet sele på i barnevognen.
Jeg er ikke helt klar over hvad det er for type svøbt du har set og overvejer at købe ... du skal naturligvis medtænke din datter naturlige behov for at kunne bevæge sig og ændre stilling under søvn. Måske vil svøbet kunne hjælpe hende til at overgive sig til søvnen, men det vil være godt at løsne svøbet når hun sover, netop så hun ikke 'holdes fast' men kan røre sig.
Mange vælger at bruge en voksi-pose, duni-duo, sleebee, drømmepose og hvad de nu hedder de forskellige poser man kan få. Her vil barnet også være svøbt, men behøver ikke være helt så stramt pakket og man kan løsne dynen samtidig med at barnet stadig har fornemmelsen af at ligge i en pose og blive holdt sammen - måske var det en bedre løsning for jer ... :)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske