Svar: Svøb

24. februar 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Malene

De fleste børn vil i de første 0-4 måneder have stor glæde af at blive svøbt, når de skal sove. Det at være svøbt, hjælper dem til at finde fysisk ro og overgive sig til søvnen.

Det anbefales dog at man løsner på svøbet, når barnet først sover tungt, for at forebygge vuggedød. Når børn ligger svøbt tæt, er der en risiko for at de bliver overophedet ...

Det anbefales også at man efter ca 4 måneder, hvor barnet naturligt begynder at bruge sig selv mere motorisk, trille omkring, dreje om sin egen akse osv. begynder at lade barnet sove uden at være svøbt. Det at barnet bruger sig selv motorisk giver naturligt barnet mulighed for også at skifte stilling under søvn og svøbet kan forhindre barnet i dette. Børn skal naturligt have lov til at bevæge sig og bruge sig selv motorisk, det må de ikke hindres i - heller ikke når de sover, med ...

Annonce

... mindre der er tale om sikkerhed, f.eks. når man giver barnet sele på i barnevognen.

Jeg er ikke helt klar over hvad det er for type svøbt du har set og overvejer at købe ... du skal naturligvis medtænke din datter naturlige behov for at kunne bevæge sig og ændre stilling under søvn. Måske vil svøbet kunne hjælpe hende til at overgive sig til søvnen, men det vil være godt at løsne svøbet når hun sover, netop så hun ikke 'holdes fast' men kan røre sig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Mange vælger at bruge en voksi-pose, duni-duo, sleebee, drømmepose og hvad de nu hedder de forskellige poser man kan få. Her vil barnet også være svøbt, men behøver ikke være helt så stramt pakket og man kan løsne dynen samtidig med at barnet stadig har fornemmelsen af at ligge i en pose og blive holdt sammen - måske var det en bedre løsning for jer ... :)

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt