Svar: Ud af tremmesengen - hvornår?
23. januar 2011
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære L´s mor
De fleste børn vil omkring 2½ års alderen naturligt selv begynde at forcere sengens tremmer og forsøge at klatre over. Her er det vigtigt at skifte til en anden og åben seng, så barnet ikke kommer til skade.
Hvis jeres datter ikke gør tegn til at ville ud af sin seng og protesterer over tremmerne, så synes jeg umiddelbart I skal lade hende være i sengen lidt endnu. At hun i udstrakt tilstand begynder at ramme sengen går nok - hun har glæde af trygheden og det nære miljø omkring sig stadig væk.
Men hen af vejen skal hun naturligvis have en større og mere åben seng. Nogle vælger en juniorseng, med sengehest, som er større end tremmesengen, men stadig ikke stor som en voksenseng. En juniorseng kan barnet ofte bruge til det er ca 6 år gammel. Andre vælger at gå direkte til en voksenseng (også for at spare penge) og her kan det så være en god idé at købe en seng, hvor madrassen ligger lidt ned i en ramme, for at sikre at barnet ikke falder ud. At ligge p f.eks. en boxmadras med ben, vil ofte være usikkert for et lille barn. Man kan også købe udtrækssenge til børn, så sengen kan gøres større i takt med at barnet vokser.
Der findes mange fine børnemøbler og I må prøve at se, hvad der kan passe til jer. Nogle gange kan man have held med at finde en god brugt seng og så evt. selv investere i en ny og god madras ...
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske