Svar: Ud af tremmesengen - hvornår?

23. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære L´s mor

De fleste børn vil omkring 2½ års alderen naturligt selv begynde at forcere sengens tremmer og forsøge at klatre over. Her er det vigtigt at skifte til en anden og åben seng, så barnet ikke kommer til skade.

Hvis jeres datter ikke gør tegn til at ville ud af sin seng og protesterer over tremmerne, så synes jeg umiddelbart I skal lade hende være i sengen lidt endnu. At hun i udstrakt tilstand begynder at ramme sengen går nok - hun har glæde af trygheden og det nære miljø omkring sig stadig væk.

Men hen af vejen skal hun naturligvis have en større og mere åben seng. Nogle vælger en juniorseng, med sengehest, som er større end tremmesengen, men stadig ikke stor som en voksenseng. ...

Annonce

... En juniorseng kan barnet ofte bruge til det er ca 6 år gammel. Andre vælger at gå direkte til en voksenseng (også for at spare penge) og her kan det så være en god idé at købe en seng, hvor madrassen ligger lidt ned i en ramme, for at sikre at barnet ikke falder ud. At ligge p f.eks. en boxmadras med ben, vil ofte være usikkert for et lille barn. Man kan også købe udtrækssenge til børn, så sengen kan gøres større i takt med at barnet vokser.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der findes mange fine børnemøbler og I må prøve at se, hvad der kan passe til jer. Nogle gange kan man have held med at finde en god brugt seng og så evt. selv investere i en ny og god madras ...

Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder