Svar: Slut med sterilisering af flasker
21. januar 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Udlandsdansker
Du behøver ikke sterilisere din datters tallerken, kopper og bestik. Hun kan jo i princippet drikke af et almindeligt lille glas eller kop, som I andre bruger med den alder hun har og det er helt fint at lade det være vasket op i opvaskemaskinen.
Havde der været tale om en sutteflaske, hvor du ville opbevare mælk til senere brug, så ville jeg anbefale at du skoldede flasken, så du var sikker på at der ikke var mælkerester, sæberester eller lignende, som kunne give problemer. Men en tudkop, som bruges til vand, ser jeg ikke umiddelbart grund til at skolde.
Hvis man er særligt opmærksom på at rengøre i skruegange og i flaskens kanter, så kan man godt opvaske flasker i maskinen. Det anbefales dog at man skolder flaskerne efterfølgende, for at fjerne sæberester.
Hvorvidt den kop I bruger tåler opvaskemaskine tør jeg ikke sige, jeg kunne forestille mig at den på sigt ville miste noget farve, og om den indeholder stoffer der i givet fald kan afgives til væsken eller tuden din datter drikker af - det ved jeg ikke. Her må du spørge producenten.
Om der kan gælde specielle retningslinier for dig, som ikke bor i DK tør jeg ikke sige - der kunne være noget i forhold til rent drikkevand, hygiejne osv. som man skulle tage hensyn til ... Men i DK ville man normalt ikke kræve at en tudkop skulle skoldes.
Håber du kan bruge dette videre :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske