Svar: Hvilken madras skal vi vælge?
19. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Dorte
En madras bør være fast, da madrassens fasthed har betydning for at barnet kan bruge og udvikle sine muskler.
Det betyder egentlig ikke så meget, hvilken type madras du vælger. Man kan sige at hvis man har et barn med allergi, så er det hensigtsmæssigt at vælge en madras med et betræk som kan lukke f.eks. støvmider eller andet ude. Generelt er det dog altid en god idé at vælge en madras, hvor betrækket kan vaskes.
Om man vælger en helsemadras, latexmadras, skummadras eller andet har ikke den store betydning. En madras i skum (polyurethanskum) bør dog være mindst 5 cm tyk, naturligivs afhængig af om madrassen skal burges i en seng eller en lift.
I en sengen seng der har en fast bund vil det være hensigtsmæssigt at madrassen er lidt hård, da stød og bump så bedre fordeles, hvorimod i en seng med f.eks tremmebund kan det være en fordel at vælge en blød madras.
Fortsat held og lykke i jagten på madrassen og held og lykke med den forestående fødsel.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske