Svar: Brugt seng, ny madras
6. oktober 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Det lyder fornuftigt at købe en brugt seng og skifte madrassen ud :)
Det anbefales at købe en skummadras eller latexmadras til børn og at man ikke vælger f.eks. en springmadras fordi børn ikke vejer særlig meget. Børn vil naturligt ikke kunne trykke fjedrene i en springmadras ned og vil derfor komme til at ligge ovenpå madrassen i stedet for i madrassen, hvis man kan sige sådan :)
Barnet skal ligge på et fast underlag, for at kunne bruge og udvikle sine muskler. Hvis der er fast bund i sengen, anbefales det at madrassen er hård, fordi det fordeler stød og bump bedre. Madrassen skal derimod være blødere, hvis der er tremmebund i sengen - så prøv også at forhøre jer i forretningen, hvor I køber madrassen - da valget af materiale også afhænger af sengebunden :)
Hvis man vælger at købe en skummadras (polyurethanskum), så skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes. Til et barn på 2½ år må madrassen meget gerne være noget tykkere, ofte 12-16 cm i tykkelsen.
I skal medtænke at der kommer en periode i nærmeste fremtid, hvor I vil skulle træne renlighed og hvor det ikke kan undgås at sengen bliver våd om natten, så madrassen skal også kunne holde til dette ...
Så en madras i latex og/eller skum vil være at foretrække til børn :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske