Svar: Uld body
29. september 2010
Alder:
17 mdr.
Kære Rikke
Selvom man vælger at købe uldundertøj i f.eks. merino uld, som har ry for ikke at kradse og være blødt og lækkert, så synes jeg personligt stadig, at det godt kan kradse lidt og derfor er det ganske udmærket at bruge uldundertøj, hvor der er bomuld på indersiden. Det er jo vigtigt at barnet også føler det er rart at have på, ellers er det jo spild ...
Du kan faktisk også købe en uld/silke blanding, som skulle være mere blød, hvis man har et barn, som har meget sart hud og som generelt føler at tøj kradser og irriterer ...
Der kan naturligvis godt være en lille forskel på sugeevne osv. på om man bruger ren uld eller uld/bomuld/silke - men effekten af undertøjet tror jeg er næsten den samme.
Merinould kan suge store mængder fugt i forhold til syntetiske fibre, man siger at det kan suge 35% af sin egenvægt uden at føles våd og det betyder at din dreng stadig vil føle sig tør og at ulden også stadig vil varme, selvom han bliver våd af savl eller sved. Bomuld og silke er jo også naturprodukter og ikke syntetisk, så blandet sammen burde det ikke skade - men om det suger præcist så meget, tør jeg ikke sige, men effekt vil du som sagt sandsynligvis stadig have :)
Jeg synes du skal købe det produkt, som du umiddelbart synes virker mest tiltalende at røre ved og det er helt fint, hvis det er en blandingsvare...
Håber du kan bruge dette, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske