Svar: Sutteflaske - mælken ryger ud af mundvigen

7. september 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

I skal for det første sikre jer, at jeres datter sutter korrekt på flaskesutten.

Det er vigtigt, som I skriver, at sutten passer til hendes alder. Avents system er lavet sådan, at flaskesutterne har forskellige huller og lidt forskellig udformning og størrelser alt efter barnets alder.

Jeg vil anbefale jer at prøve med to sutter. Den ene er til nyfødte 0 M+ med 1 hul, den anden er til børn 1 M+ og med to huller og langsom gennemstrømning. Man kan godt forestille sig at hun måske har brug for at bibeholde type 1 fordi den kun har 1 hul og mælken løber derved langsommere til hende - på den anden side, har hun alderen til type 2 og derfor er I nødt til at prøve jer frem. I skal bruge den der fungerer og ikke se så meget på aldersangivelsen.

Så hvis I bruger type 1, så prøv med type 2 og hvis i bruger type 2, så prøv med type 1 ...

Men udover at vælge den rigtige sut, så er det også vigtigt at hun sutter rigtigt på den ...

Hendes underlæbe skal være krænget ud og ligge under den brede del af flaskesuttens underside. Det sikrer at hun kan bruge sin tunge og kæbe korrekt, når hun sutter.

I skal også vippe flasken, så flaskesutten altid er fuld af mælk, det forhindrer at der løber for meget luft ned i hendes mave. ...

Annonce

...

Nogle gange vil det kunne ske at sutten bliver trykket flad. I givet fald, skal I trække sutten forsigtigt ud af munden på hende, så den igen for naturlig facon og derefter fortsætter I så med at give hende mælk.

Du skal også være opmærksom på at gennemstrømningen af mælk ændrer sig alt efter, hvordan du holder sutteflasken/sutten. I Avents nye serie, er der en sprække i sutten ved markeringen som angiver om der er tale om sut 1 eller sut 2. Gennemstrømningen kan ændres ved at vende flasken, så markeringerne 1 eller 2 passer ud for barnets næse.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan derfor prøve at lægge mærke til, hvordan du holder flasken og om du ved at vende den anderledes, kan få en anden gennemstrømning som gør, at din datter bedre kan holde vacuum og mælken ikke så let ryger ud af mundvigene. Du fortæller jo at du enkelte gange har oplevet at det går fint og forklaringen kan måske findes her ... :)

Og så kan det naturligvis også tænkes, at hun har svært ved at sutte på en Aventsut og at hun måske ville have det bedre med en anden type. Jeg tænker her især på en flad anatomisk sut i naturgummi - det kan være et forsøg værd at prøve en sådan type, måske det passer bedre til jeres datters mundhule, men en flad og bredere model :)

Fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren