Svar: Fra tremmeseng til junior seng

12. august 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Pia

De fleste børn vil sagtens kunne ligge i tremmeseng til de er 2-3 år gamle :) Hvis barnet trives med at ligge i sengen og føler at tremmerne er trygge, beroligende, så er der ikke grund til at skifte tremmesengen ud, bare fordi barnet har nået en bestemt alder.

Hvis barnet derimod begynder at klatre over tremmerne i sengen og har svært ved at skulle sove 'bag tremmer' så vil det være rigtig godt at skifte til en åben seng.

Tremmesengen skiftes altså ud, når barnet begynder at klatre ud over sengekanten, fordi det sikkerhedsmæssigt er nødvendigt og fordi man her skal anerkende barnets behov for selv at kunne søge sine forældre, når der er brug for det. Og de fleste børn vil altså i 2-3 års alderen begynde på dette, men gør barnet ikke det, føler barnet sengen er tryg og god, så behøver du ikke skifte før barnet rent fysisk har brug for mere plads.

Nogle vælger at skifte til en juniorseng, for at give ...

Annonce

... barnet en lidt større plads, som samtidig ikke virker for stor. En juniorseng fås også ofte med sengehest, som en lille ekstra beskyttelse, hvis barnet sover meget uroligt. En juniorseng kan ofte bruges til barnet er ca 6 år gammel, andre børn springer direkte over i en voksenseng, som de så kan have de næste mange år - hvis man er heldig til teenage-værelset skal laves :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der findes mange slags voksensenge og nogle vælger at give barnet en karlekammerseng eller lignende, som er lavet sådan at madrassen ligger nede i en ramme og dermed virker mere sikker. Man kan også købe børnesenge i fuld størrelse, som har skuffesystem under, praktisk til legetøj og andre ting og med lang levetid :) Andre vælger en boxmadras på meder - det afhænger helt af barnets alder og udviklingstrin og hvordan barnet generelt virker til at sove - om barnet sover meget uroligt osv.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder