Svar: Hue - 2 år, 4 mdr.
19. april 2010
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære FL
Nu hvor vi er i slutningen af april og vejret virker mildt og godt, så synes jeg ikke du behøver give børnene hue på mere, ikke når de leger og slet ikke når de sover. Det er vigtigt at de kan komme af med varmen fra deres hoveder :)
Hvor meget en hue eller hat egentlig har betydning for øreproblemer ved jeg ikke om er undersøgt. Jeg tænker at mange faktorer jo spiller ind, det er ikke kun et spørgsmål om at barnets ører ikke må få træk, men om at barnet i det hele taget ikke må få træk og blive kold - heller ikke på brystet, på benene og på fødderne.
Immunforsvaret, vigtigheden af sund kost og ernæring, vitaminer osv. er også vigtigt - sundhed kommer også inde fra.
Indeklima, frisk luft er vigtigt. Tobaksrygning, passiv rygning, hygiejne osv. masser af faktorer spiller ind på mellemørebetændelse.
Så jeg synes ikke du skal give drengene hue på med den årstid vi har og som vejret er nu. En sommerhat /bøllehat kan læ lidt for vinden og også skærme for solen, når det bliver nødvendigt.
Det var mine tanker om det - håber de kan bruges lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske