Svar: Hvordan får jeg min søn til at tage sutten?

9. april 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Malene

Din søns brækfornemmelser når han får sutten i munden skyldes måske at sutten er for lang og at du derfor skal prøve med en lidt kortere og måske også lidt fladere model. Der findes forskellige former af sutter og du må prøve dig lidt frem.

Nogle børn bliver også forvirrede over hvad de skal med sutten i munden. De er vant til at de, når de skal sutte samtidig skal synke og bliver derfor frustrerede over at der ikke kommer mælk med. Derfor kan du prøve at give ham sutten i direkte forlængelse af amning, lirke brystvorten ud af munden og erstatte med sutten. Dette skal du naturligvis ikke gøre hver gang, for han skal have lov til at spise færdig ved brystet, men det kan være med til at lære ham teknikken.

Du kan også prøve at ...

Annonce

... komme lidt kogt vand eller bruge lidt udmalket modermælk i en 1-2 ml engangssprøjte og så dryppe lidt væske i mundvigene på ham, så han samtidig med sutten skal synke og derved finder ud af at sutte på den.

Du kan også prøve med en sut i et andet materiale, hvis du har forsøgt med sutter i silikone, så kan du forsøge med en sut i latex/naturgummi i stedet og omvendt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er der også nogle børn som bare ikke bryder sig om at få en sut i munden og der er jo også en grund til at det hedder en narresut :) Så måske behøver han slet ikke en sut, mange børn klarer sig rigtig fint uden - en sut er ikke noget man skal have, for nogle fungerer det rigtig fint, for andre kan det fint undværes :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder