Svar: Hvordan får jeg min søn til at tage sutten?
9. april 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Malene
Din søns brækfornemmelser når han får sutten i munden skyldes måske at sutten er for lang og at du derfor skal prøve med en lidt kortere og måske også lidt fladere model. Der findes forskellige former af sutter og du må prøve dig lidt frem.
Nogle børn bliver også forvirrede over hvad de skal med sutten i munden. De er vant til at de, når de skal sutte samtidig skal synke og bliver derfor frustrerede over at der ikke kommer mælk med. Derfor kan du prøve at give ham sutten i direkte forlængelse af amning, lirke brystvorten ud af munden og erstatte med sutten. Dette skal du naturligvis ikke gøre hver gang, for han skal have lov til at spise færdig ved brystet, men det kan være med til at lære ham teknikken.
Du kan også prøve at komme lidt kogt vand eller bruge lidt udmalket modermælk i en 1-2 ml engangssprøjte og så dryppe lidt væske i mundvigene på ham, så han samtidig med sutten skal synke og derved finder ud af at sutte på den.
Du kan også prøve med en sut i et andet materiale, hvis du har forsøgt med sutter i silikone, så kan du forsøge med en sut i latex/naturgummi i stedet og omvendt.
Og så er der også nogle børn som bare ikke bryder sig om at få en sut i munden og der er jo også en grund til at det hedder en narresut :) Så måske behøver han slet ikke en sut, mange børn klarer sig rigtig fint uden - en sut er ikke noget man skal have, for nogle fungerer det rigtig fint, for andre kan det fint undværes :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske