Svar: Dyne og seng
1. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære mor til tre
Det er rigtigt at sundhedsstyrelsen først anbefaler juniordyne til børn fra 1 års alderen - det handler om at undgå overophedning og dermed vuggedød.
Jeg tænker dog som du, at der jo er forskel på børns størrelse og nogle børn vejer jo 10 kg, når de kun er ½ år, hvor andre børn er over et år før de når denne vægt. En babydyne kan derfor godt blive for lille før 1 års alderen, hvis barnet er fysisk stor ...
Jeg tænker at man som forældre her er nødt til at lave et skøn over hvad man mener er bedst for barnet. Vælger man at give sit barn en juniordyne før 1 års alderen, så skal man dog vide at man ikke følger den officielle vejledning.
Det lille barn starter med en babydyne, som måler 70 x 100 centimeter, hvilket er stort nok til, at barnet kan puttes i den men ikke så stor, at barnet risikerer at blive for varm.
Fra 1 års alderen skiftes til en juniordyne, som måler 100 x 140 centimeter og den vil barnet normalt kunne bruge til det er 5-6 år gammelt. Herefter skiftes til en voksendyne, som måler 135 x 200 centimeter.
En børnedyne skal være let og omslutte kroppen uden at være for tynd. Barnet skal holdes varm, men skal også kunne komme af med sved om natten og så skal dynen kunne vaskes og meget gerne gå i tørretumbler.
En høj seng, vil jeg ikke anbefale til børn under 4 år. Hvis man vælger at give barnet den type seng før, så bør man lave soveplads i "hulen" under sengen. Børn i 3 års alderen vil normalt ofte drømme meget og vil ofte have mareridt og kan også finde på at gå i søvne. Det er vigtigt at barnet er i stand til at komme ud af sin seng og søge forældrene om natten ved behov og det er meget svært, hvis man ligger i den øverste køje. Det er altså et spørgsmål om sikkerhed, når jeg siger at barnet bør være mindst 4 år :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske