Svar: Dyne og seng

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære mor til tre

Det er rigtigt at sundhedsstyrelsen først anbefaler juniordyne til børn fra 1 års alderen - det handler om at undgå overophedning og dermed vuggedød.

Jeg tænker dog som du, at der jo er forskel på børns størrelse og nogle børn vejer jo 10 kg, når de kun er ½ år, hvor andre børn er over et år før de når denne vægt. En babydyne kan derfor godt blive for lille før 1 års alderen, hvis barnet er fysisk stor ...

Jeg tænker at man som forældre her er nødt til at lave et skøn over hvad man mener er bedst for barnet. Vælger man at give sit barn en juniordyne før 1 års alderen, så skal man dog vide at man ikke følger den officielle vejledning.

Det lille barn starter med en babydyne, som måler 70 x 100 centimeter, hvilket er stort nok til, at barnet kan puttes i den men ikke så stor, at barnet risikerer at blive for varm.

Fra 1 års alderen skiftes til en juniordyne, som måler 100 x 140 centimeter og ...

Annonce

... den vil barnet normalt kunne bruge til det er 5-6 år gammelt. Herefter skiftes til en voksendyne, som måler 135 x 200 centimeter.

En børnedyne skal være let og omslutte kroppen uden at være for tynd. Barnet skal holdes varm, men skal også kunne komme af med sved om natten og så skal dynen kunne vaskes og meget gerne gå i tørretumbler.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En høj seng, vil jeg ikke anbefale til børn under 4 år. Hvis man vælger at give barnet den type seng før, så bør man lave soveplads i "hulen" under sengen. Børn i 3 års alderen vil normalt ofte drømme meget og vil ofte have mareridt og kan også finde på at gå i søvne. Det er vigtigt at barnet er i stand til at komme ud af sin seng og søge forældrene om natten ved behov og det er meget svært, hvis man ligger i den øverste køje. Det er altså et spørgsmål om sikkerhed, når jeg siger at barnet bør være mindst 4 år :)

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor