Svar: Skift af sut
21. januar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Helle
Man kan jo ikke tvinge barnet til at tage imod en ny og større sut, hvis barnet ikke vil ... men spørgsmålet er om ikke han vil acceptere den nye sut, hvis I bliver ved med at give ham dem. Som du skriver har han jo ikke problemer med at have dem i munden, han ved bare ikke hvad han skal gøre med den ...
Måske har han slet ikke det suttebehov, som du måske tror han har. I princippet er en sut jo ikke noget man skal have, men mange forældre føler at det er en god ting, fordi den kan bruges som trøst, når og især hvis mor ikke er i nærheden.
Du har tidligere skrevet til mig at din dreng ikke spiser helt så meget som du kunne tænke dig og at han taber sig. Lige i forhold til dette er det faktisk udmærket, hvis han ikke vil bruge sut, fordi han så forhåbentlig hellere vil drikke sin mælk og spise sin mad ... At sutte for meget kan nemlig stille behovet for at sutte på netop sutten, i stedet for på f.eks. flasken, som jo giver ham mælk.
Så prøv at gøre op hvornår han reelt har behov for en sut og vurder så om han der skal have den lidt større eller om I har bedre held med at bibeholde den lille. Vil han kun den lille, så fred være med det - en mors brystvorte ændre jo heller ikke størrelse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske