Svar: Skift af sut

21. januar 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Helle

Man kan jo ikke tvinge barnet til at tage imod en ny og større sut, hvis barnet ikke vil ... men spørgsmålet er om ikke han vil acceptere den nye sut, hvis I bliver ved med at give ham dem. Som du skriver har han jo ikke problemer med at have dem i munden, han ved bare ikke hvad han skal gøre med den ...

Måske har han slet ikke det suttebehov, som du måske tror han har. I princippet er en sut jo ikke noget man skal have, men mange forældre føler at det er en god ting, fordi den kan bruges som trøst, når og især hvis mor ikke er i nærheden.

Du har tidligere skrevet til mig at din dreng ...

Annonce

... ikke spiser helt så meget som du kunne tænke dig og at han taber sig. Lige i forhold til dette er det faktisk udmærket, hvis han ikke vil bruge sut, fordi han så forhåbentlig hellere vil drikke sin mælk og spise sin mad ... At sutte for meget kan nemlig stille behovet for at sutte på netop sutten, i stedet for på f.eks. flasken, som jo giver ham mælk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så prøv at gøre op hvornår han reelt har behov for en sut og vurder så om han der skal have den lidt større eller om I har bedre held med at bibeholde den lille. Vil han kun den lille, så fred være med det - en mors brystvorte ændre jo heller ikke størrelse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin