Svar: Autostol - 2 år, 6 mdr.
7. januar 2010
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Merete
Det er barnets fysiske størrelse og ikke alder der er afgørende for valg af rette autostol.
Hvis barnets hoved stikker op over stolens kant, eller stolens vægtgrænse er passeret, er babystolen eller autostolen for lille. Også stolens seler kan være for stramme, hvis der er tale om et langt barn, de kan trods alt kun flyttes til en vis grænse.
Det lyder derfor som en god idé at lade lillesøster overtage storebrors tidligere stol og lade storebror få en ny. I skal tage ham med ud i butikken og få ham målt, så også længden passer - det er ikke kun vægten det kommer an på. Så tag storebror med ind i forretningen og prøv både stol og barn sammen, for at se hvad der fungerer :)
Vælg en stol mærket ECE (R)-44-03 og ECE (R) 44-04 som er en fælleseuropæisk godkendelse. De to første cifre i den lange talrække under eller efter E-mærket skal være 03 eller 04. Det betyder, at udstyret er godkendt efter de seneste sikkerhedskrav til E-mærkningen.
Held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske