Svar: Husstøvmider i madrasser

4. januar 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Birgitte

Tillykke med at du venter dig - det lyder rigtig dejligt med en lillesøster eller lillebror :)

Det er korrekt at man normalt ikke anbefaler at bruge de aflagte babymadrasser, fordi de kan være fyldt med støvmider og andet som kan udvikle allergi hos barnet. Der er dog forskel på madrasser og nogle madrasser tåler vask ved 60 grader og kan f.eks. barnevognsmadrassen vaskes ved denne temperatur, så burde der ikke være problemer ...

I det hele taget kan dyner, puder, betræk osv. bruges, hvis det kan vaskes ved mindst 60 grader. så behøver du ikke udskifte det hele - det kan jo blive lidt af en dyr forretning så at få flere børn ...

Nogle sætter den grænse at madrassen ikke må være mere end 3 år gammel ...

Det er klart at nye puder og dyner ikke indeholder støvmider, men de kommer dog naturligt i alle dyner alligevel før eller siden ... Derfor anbefales det netop at man vasker dyner og puder ved 60 grader for at fjerne støvmider osv. og at man vasker mindst 3-4 gange om året - også når man har allergi overfor husstøvmider. En vask ...

Annonce

... ved 60 grader fjerner husstøvmider, en vask ved 40 grader halverer dem kun.

Nogle får det råd at sende dyner, madrasser osv til rensning og jeg vil her lige nævne, at det anbefales ikke. Forbrugerstyrelsen skriver direkte, at det frarådes at rense sengetøj til småbørn, da der kan være rester af rensevæsken tilbage i dynen, og det er meget sundhedsskadeligt at sove med en dyne, der afgiver dampe fra rensevæske. Den eneste undtagelse er, hvis man bruger en dyne af uld.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til frysning af madrasser, dyne og puder, så anbefales det ikke mod husstøvmider. Husstøvmiden kan sagtens dø af det, men ofte vil midens krop og ekskrementer stadig være i madrassen eller i dynen og vil derfor stadig kunne give barnet allergi.

Men du kan naturligvis godt gøre begge dele - lægge madrasserne ud i kulden hele natten, i øjeblikket fryser det jo ned til minus 15 grader og derefter vaske dem ved 60 grader i maskinen ... så får du sandsynligvis både slået miderne ihjel og får vasket dem ud bagefter :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre