Svar: Husstøvmider i madrasser
4. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Birgitte
Tillykke med at du venter dig - det lyder rigtig dejligt med en lillesøster eller lillebror :)
Det er korrekt at man normalt ikke anbefaler at bruge de aflagte babymadrasser, fordi de kan være fyldt med støvmider og andet som kan udvikle allergi hos barnet. Der er dog forskel på madrasser og nogle madrasser tåler vask ved 60 grader og kan f.eks. barnevognsmadrassen vaskes ved denne temperatur, så burde der ikke være problemer ...
I det hele taget kan dyner, puder, betræk osv. bruges, hvis det kan vaskes ved mindst 60 grader. så behøver du ikke udskifte det hele - det kan jo blive lidt af en dyr forretning så at få flere børn ...
Nogle sætter den grænse at madrassen ikke må være mere end 3 år gammel ...
Det er klart at nye puder og dyner ikke indeholder støvmider, men de kommer dog naturligt i alle dyner alligevel før eller siden ... Derfor anbefales det netop at man vasker dyner og puder ved 60 grader for at fjerne støvmider osv. og at man vasker mindst 3-4 gange om året - også når man har allergi overfor husstøvmider. En vask ved 60 grader fjerner husstøvmider, en vask ved 40 grader halverer dem kun.
Nogle får det råd at sende dyner, madrasser osv til rensning og jeg vil her lige nævne, at det anbefales ikke. Forbrugerstyrelsen skriver direkte, at det frarådes at rense sengetøj til småbørn, da der kan være rester af rensevæsken tilbage i dynen, og det er meget sundhedsskadeligt at sove med en dyne, der afgiver dampe fra rensevæske. Den eneste undtagelse er, hvis man bruger en dyne af uld.
Med hensyn til frysning af madrasser, dyne og puder, så anbefales det ikke mod husstøvmider. Husstøvmiden kan sagtens dø af det, men ofte vil midens krop og ekskrementer stadig være i madrassen eller i dynen og vil derfor stadig kunne give barnet allergi.
Men du kan naturligvis godt gøre begge dele - lægge madrasserne ud i kulden hele natten, i øjeblikket fryser det jo ned til minus 15 grader og derefter vaske dem ved 60 grader i maskinen ... så får du sandsynligvis både slået miderne ihjel og får vasket dem ud bagefter :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske