Svar: Kolde nætter
14. oktober 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Julie
Jeg synes af princip ikke at jeres datter skal være kold om natten. Vi kender fra os selv fornemmelsen af at dynen er gledet væk og hvor dejligt det er at få den om sig igen og med den alder jeres datter har, er det helt normalt at hun har svært ved selv at putte sig med den om natten.
Mange børn sparker dynen af sig når de sover og det er her en rigtig god idé at give hende en natdragt på, hvor der både er lange ærmer og lange bukser, så hun ikke er bar, når dynen ryger af.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis hun nu sov med en juniordyne som er noget større og svøber sig bedre omkring hende. Du kan evt. forsøge at presse den lidt ned i siderne af sengen, så hun ikke så let får den sparket af.
Det hjælper også nogle gange at putte barnet med et lille fleecetæppe eller lignende, det kan være lettere for hende at få fat i tæppet om natten i søvne. Og så er tæppet lettere at trække op end en tungere dyne er det.
De soveposer du taler om kaldes vist for "grobag" og jeg tror du har ret i at de er mest til børn under 12 måneder. Måske kan du være heldig at finde noget, ved at søge på nette, som evt. kan bruges - men generelt er det jo også vigtigt at din datter får lov til at bevæge sig og kan vende og dreje sig som hun har lyst til og det er jo svært, hvis hun skal ligge i poser - selv synes jeg ikke en sovepose er det mest behagelige :)
Du kan naturligvis også skrue lidt op for varmen, men det afhænger af hvor varmt det bliver, man sover som regel bedst i et køligt rum. Så er uldundertøj eller en ulden sweater en god mulighed, ligesom hun også kan få uld på fødderne ...
Og så tænker jeg, at det jo altid er en god idé at stå op og give din datter dyne på i løbet af natten, hvis du alligevel er ude for at tisse :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske