Svar: Vinterovertøj

9. september 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Maja

Jeg har prøvet at se på DMI's klimamålinger og statistik og den gennemsnitlige dagtemperatur i DK fra november til og med Marts svinger fra 2 grader til 7 grader ... Om natten naturligvis noget koldere, men det er jo dagtemperaturen vi skal gå ud fra :)

Jeg tænker derfor at der ikke er meget stor forskel på dagtemperaturer i DK om vinteren og dagtemperaturen, hvor I bor og da små børn jo sidder meget stille, så må en flyverdragt være at foretrække ... Generelt gælder dog, at det altid er en god idé at bruge det familier bruger i det pågældende land, de vinterdragter du kan købe må være tilstrækkelige, hvor du bor :)

Vintertøjet er ikke kommet frem i butikkerne endnu, men skulle være lige på trappen, så du er nok lidt for tidligt ude og derfor ser du ikke andet end jakker og lettere vamsede dragter.

Flyverdragter findes i mange forskellige variationer og når man er 9-12 måneder gammel, så er det vigtigt at dragten ikke er for tung og stiv i det. Han vil jo i den alder, kravle, rejse sig ved tingene og trippe lidt rundt og dragten skal give plads til denne bevægelighed ... Hvis han sover ude, vil han skulle ligge i en dragt som er åndbar og som samtidig er blød at ...

Annonce

... ligge i - han skal ligge i en dynelignende dragt.

Det man skal medtænke er at han jo vil sidde meget på jorden og at han der, vil have behov for noget som skærmer ham lidt fra kulden og holder fugten ude. Jorden vil jo naturligt være meget kold og fugtig i vinterperioden. Du skal også medtænke om han skal sidde bag på en cykel eller bliver transporteret rundt i en bil ... der er flere faktorer der spiller ind, når man skal vælge dragt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er en fordel at vælge en heldragt til små børn, da de ellers let for træk op under jakken og ind på maven ... Ofte kan børn godt bruge begge dele - altså både en jakke og en dragt, så de har jakke på, når man kører i bil fra det ene sted til det andet og flyverdragten på, når de leger ude.

Jeg tænker altså at en lettere flyverdragt må være en god løsning for jer, men prøv at se om ikke der i løbet af den næste månedstid kommer gode muligheder frem i butikkerne, hvor I bor. Ellers så kunne dine tanker om en lun fleecedragt og en regndragt (vandtæt) udenpå, være en god mulighed. Fleecedragten vil han jo evt. kunne sove i med en god dyne og et tæppe omkring sig og så kan regndragten komme på, når han skal lege ...

Fortsat held og lykke med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor