Svar: Vinterovertøj
9. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Maja
Jeg har prøvet at se på DMI's klimamålinger og statistik og den gennemsnitlige dagtemperatur i DK fra november til og med Marts svinger fra 2 grader til 7 grader ... Om natten naturligvis noget koldere, men det er jo dagtemperaturen vi skal gå ud fra :)
Jeg tænker derfor at der ikke er meget stor forskel på dagtemperaturer i DK om vinteren og dagtemperaturen, hvor I bor og da små børn jo sidder meget stille, så må en flyverdragt være at foretrække ... Generelt gælder dog, at det altid er en god idé at bruge det familier bruger i det pågældende land, de vinterdragter du kan købe må være tilstrækkelige, hvor du bor :)
Vintertøjet er ikke kommet frem i butikkerne endnu, men skulle være lige på trappen, så du er nok lidt for tidligt ude og derfor ser du ikke andet end jakker og lettere vamsede dragter.
Flyverdragter findes i mange forskellige variationer og når man er 9-12 måneder gammel, så er det vigtigt at dragten ikke er for tung og stiv i det. Han vil jo i den alder, kravle, rejse sig ved tingene og trippe lidt rundt og dragten skal give plads til denne bevægelighed ... Hvis han sover ude, vil han skulle ligge i en dragt som er åndbar og som samtidig er blød at ligge i - han skal ligge i en dynelignende dragt.
Det man skal medtænke er at han jo vil sidde meget på jorden og at han der, vil have behov for noget som skærmer ham lidt fra kulden og holder fugten ude. Jorden vil jo naturligt være meget kold og fugtig i vinterperioden. Du skal også medtænke om han skal sidde bag på en cykel eller bliver transporteret rundt i en bil ... der er flere faktorer der spiller ind, når man skal vælge dragt.
Det er en fordel at vælge en heldragt til små børn, da de ellers let for træk op under jakken og ind på maven ... Ofte kan børn godt bruge begge dele - altså både en jakke og en dragt, så de har jakke på, når man kører i bil fra det ene sted til det andet og flyverdragten på, når de leger ude.
Jeg tænker altså at en lettere flyverdragt må være en god løsning for jer, men prøv at se om ikke der i løbet af den næste månedstid kommer gode muligheder frem i butikkerne, hvor I bor. Ellers så kunne dine tanker om en lun fleecedragt og en regndragt (vandtæt) udenpå, være en god mulighed. Fleecedragten vil han jo evt. kunne sove i med en god dyne og et tæppe omkring sig og så kan regndragten komme på, når han skal lege ...
Fortsat held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske