Svar: Cykelstol - 10 mdr.

21. juli 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Susan

Det er dejligt og praktisk at cykle med sit barn og med den alder din datter har nu, så vil det normalt være rigtig fint at begynde. Da jeg ved at din datter er født en del før tid, skal du naturligvis være sikker på at hun er stærk nok til at sidde i en cykelstol - men mon ikke, hvis hun motorisk følger rigtig god med :o)

Det anbefales at vælge en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. Har man mulighed for at sætte en frakkeskåner på hjulene, vil det være en god idé.

Stolen skal også være spændt fast til cyklens stel. Man kan købe cykelstole, der kun er spændt fast til bagagebæreren og det er ikke sikkert nok. Derudover skal selerne til at spænde barnet fast i stolen med, være enten H eller Y formede - det er de mest sikre.

Du skal også vælge en cykelstol, der er DS mærket. Det betyder, at stolen lever op til strenge sikkerhedskrav og så skal du tjekke at din datters vægt passer til den vægt, som stolen er beregnet til at kunne bære.

Det skulle være sikkert nok at have sit barn foran på cyklen, men det kræver at man her lige gør sig nogle ...

Annonce

... overvejelser:

1. Du skal sikre dig at monteringen af stolen ikke sker på styrepinden. Hvis cykelstolen gøres fast på styrepinden, vil stolen følge med styret når man drejer og det gør kørslen meget ustabil og svarer til at man kører rundt med fyldte indkøbsposer på styret. Det dur ikke, når der er tale om sikkerheden af et lille barn :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

2. Så skal du sikre dig at der er afskærmning af hjulegerne, det gælder på forhjulet ligeså meget som på baghjulet. Jeg ved at Bobike tidligere har solgt dette ekstraudstyr ved siden af stolen og at det har været kritiseret, at det ikke var påmonteret stolen fra starten - stolen i sig selv, bør være sikkerhedsmæssig i orden. Men er det ikke på, så bør du ofre at købe dette.

Forbrugerstyrelsen har sidst testet cykelstole i 2003 og der er jo sket rigtig meget på markedet siden da. Derfor er sikkerheden af stolene ganske givet også anderledes idag, men tjek op på disse ting alligevel. Derudover kan jeg nævne at Bobike i TÆNK´s test fra 2003, blev vurderet som nogle af de mest sikre cykelstole på markedet, trods enkelte bemærkninger.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig godt at du allerede har købt en cykelhjelm :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.