Svar: Babybjørn?

14. juni 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Camilla

En bæresele kan bruges fra barnet er nyfødt (3,5 kg) til barnet vejer 11-12 kg. Normalt anbefaler vi dog, at barnet ikke sidder i bæresele før det er 4-5 uger gammelt.

Der er som udgangspunkt ikke noget i vejen for at bære sit barn i en sele, det kan være en rigtig god løsning i forskellige situationer. Det man skal være opmærksom på er hvor meget barnet sidder generelt. Der er som du også er inde på en vis belastning på barnets rygsøjle, når barnet sidder i en sele. Det er der også hvis barnet sidder i en autostol, en skråstol osv. og små børn har bedst af at ligge ned.

Brug af bæresele afhænger således af hvor meget barnet generelt sidder og man skal her tænke sig om, da børn generelt sidder for meget. Barnet køres i autostol hen til butikken, autostolen tages ud, sættes i indkøbsvognen, tilbage i bilen igen, tages ind i huset, barnet sover og man vil ikke vække barnet - så det ender med at barnet sidder i autostolen i mange timer. Ikke bare en gang imellem, men faktisk stort set hver dag - og det er et problem. Især hvis barnet så samtidig også sidder i bæresele, i skråstol osv. Det er altså den gentagende lange belastning på barnets rygsøjle som er problematisk.

Man må altså gerne bruge en bæresele, men den skal bruges kortvarigt og den skal bruges som en måde også at give barnet stillingsskift på. Man kan f.eks. køre en tur med barnet i barnevognen, barnet vågner, er ked af det, har brug for at komme op, så sætter man barnet i bæreselen, barnet falder til ro og man kan trille hjem i ro og mag, hvor barnet så kan få mad og blive lagt ned igen. Man kan også bruge bæreselen hjemme, hvis man har et barn som helst vil være på arm det meste af tiden og man så har brug for en gang imellem at lave noget praktisk, så kan man gøre det med barnet i selen på maven.

Når barnet er 3 måneder gammel og i stand til at holde sit hoved selv, så kan man sætte barnet i selen med ansigtet ...

Annonce

... udad, så barnet kan sidde og kigge lidt med på verden. Og lige netop babybjørn som du spørger til har en rigtig god nakkestøtte til børn under 3 måneder, hvilket er vigtigt.

Problemerne med at have børn i en bæresele er at barnet ligesom hænger i selen og det giver en naturlig belastning af barnets rygsøjle. Barnet bærer ligesom sin egen vægt. Derudover vil de mindste børn, som endnu ikke holder hovedet selv, naturligt få hagen til at falde ned mod brystkassen og siddende i en sele vil hovedet derfor falde ned, falde til siden og det vil kunne hæmme barnets vejrtrækning. Så når man går med sit barn i en sele, så er det vigtigt at man holder barnet under numsen og med sine hænder, hjælper barnet med at holde sin vægt og også hjælper med lidt stillingsskift ved at flytte lidt på numsen en gang imellem - ligesom man skal sikre sig at barnet let og uden problemer kan trække sit vejr.

Det anbefales at de mindste børn ikke sidder i en bæresele i mere end ½ time af gangen, de lidt større børn kan sidde i lidt længere tid - igen afhængigt af hvor meget barnet generelt sidder :o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nu findes der jo også forskellige slynger, nogle hvor barnet sidder op og andre hvor barnet ligger ned. Vælger man en slynge, som f.eks. en ringslynge, hvor barnet ligger ned, så vil der naturligt ikke være samme belastning på barnets rygsøjle, som når barnet sidder. Derfor vil barnet liggende i en slynge kunne ligge der i længere tid, sammenlignet med en sele, hvor barnet sidder. Man skal naturligvis igen sørge for at lægge barnet i slyngen, så der er frie luftveje og så barnet ligger afslappet og rart med kroppen.

I forhold til videnskabelig forskning, så må jeg blive dig svar skyldig. Du kan evt. kontakte babybjørn og forhøre dig om hvad de har liggende af forskning .... I givet fald må du meget gerne give en tilbagemelding, så kan også jeg blive lidt klogere :o)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor