Svar: Juniordyne?
2. juni 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Maibrit
Det er korrekt at sundhedsstyrelsen skriver i deres pjece "Vuggedød kan forebygges - anbefalinger for sundhedspersonale", at juniordyne frarådes det første år.
Der er dog, tænker jeg, forskel på børn - både hvad angår deres motoriske udvikling og også deres fysiske størrelse. Der er jo f.eks. babyer der i en alder af 4 måneder allerede vejer 10 kg og så er der børn på 12 måneder, som ikke engang vejer det .. Derfor må man lige netop i denne situation nogle gange se på det enkelte barn og vurdere, hvad størrelse dyne der er bedst egnet.
Nu hvor Valdemar er 11 måneder, så lyder det umiddelbart relevant med en juniordyne - han kan jo få den til sin 1 års fødselsdag. Den vil naturligt putte sig lidt mere omkring ham og han vil ikke så let kunne sparke den af.
Men du skal naturligvis overveje hvorfor han sparker den af, måske handler det ikke om størrelsen, men om at han generelt har det lidt varmt og så er en ekstra stor dyne jo ikke nogen idé. Så var det måske bedre med et tyndere vattæppe eller lignende - naturligt tilpasset hans størrelse (det bør stadig ikke være større end en juniordyne).
Hans uro om natten kan dog også skyldes motorisk udvikling og at han af den grund har svært ved at ligge stille - her er der måske glæde af en lidt større dyne, fordi netop størrelse og tyngden vil virke beroligende ...
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske