Svar: Juniordyne?

2. juni 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Maibrit

Det er korrekt at sundhedsstyrelsen skriver i deres pjece "Vuggedød kan forebygges - anbefalinger for sundhedspersonale", at juniordyne frarådes det første år.

Der er dog, tænker jeg, forskel på børn - både hvad angår deres motoriske udvikling og også deres fysiske størrelse. Der er jo f.eks. babyer der i en alder af 4 måneder allerede vejer 10 kg og så er der børn på 12 måneder, som ikke engang vejer det .. Derfor må man lige netop i denne situation nogle gange se på det enkelte barn og vurdere, hvad størrelse dyne der er bedst egnet.

Nu hvor Valdemar er 11 måneder, så lyder det umiddelbart relevant med en juniordyne - han kan jo få den til sin 1 års fødselsdag. Den vil naturligt putte ...

Annonce

... sig lidt mere omkring ham og han vil ikke så let kunne sparke den af.

Men du skal naturligvis overveje hvorfor han sparker den af, måske handler det ikke om størrelsen, men om at han generelt har det lidt varmt og så er en ekstra stor dyne jo ikke nogen idé. Så var det måske bedre med et tyndere vattæppe eller lignende - naturligt tilpasset hans størrelse (det bør stadig ikke være større end en juniordyne).

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hans uro om natten kan dog også skyldes motorisk udvikling og at han af den grund har svært ved at ligge stille - her er der måske glæde af en lidt større dyne, fordi netop størrelse og tyngden vil virke beroligende ...

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.