Svar: Doodoo bamse eller ej
26. maj 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Anne-Mette
Da jeg i sin tid arbejdede på barselsgangen, da brugte vi faktisk "kunstig hjertelyd" til børnene, når de af en eller anden grund ikke kunne være sammen med deres mor og savnede hende og vi som personale ikke have hænderne fri til at sidde med barnet .. og det virkede, det havde faktisk en beroligende effekt. Men her var der jo også tale om helt nyfødte børn, ofte børn der ikke var mere end et par døgn gamle.
Hvorvidt det vil have effekt på større børn tør jeg ikke sige. Skal den have effekt kræver det trods alt nok at man bruger den fra starten. Man kan også købe CD´er med hvid støj og hverdagslyde, det kan også have en beroligende effekt på små børn. Blandt andet medfølger der CD til bogen "Sov godt - en guide til forældre med små børn" som du finder i min bogguide under 'børns søvn' og du kan også på bogens hjemmeside, se hvordan den virker - der er videoklip.
Lydende på Sov godt-CD´en er blandt andet "lyde fra nærmiljøet". Det er lyde, som er skabt på kunstig vis og er således en blanding af lydende fra en støvsuger, en løbende vandhane, vinden der blæser osv. Lydende er blandet i forskellige kompositioner, der skal virke beroligende på børn. Lydenes effekt øges yderligere ved at der er lagt lyde fra moderens krop (hjertelyd f.eks.) ind over, således at lydende minder om tiden, da barnet lå i livmoderen.
Altså det du et eller andet sted efterspørger. Her er det naturligt ikke puttet i en sød bamse som Doodoo bamsen jo er :o)
En anden mulighed er en sutteklud som dufter af dig. Det bruger man f.eks. på neonatalafdelingen til de små børn i kuvøse, som ikke kan komme ud til deres mor så meget. Mor sover med en klud hos sig et par nætter, så den dufter rigtig godt af hende, og så puttes barnet med kluden og kan således dufte mor, når det sover - det virker også og er under alle omstændigheder nok den billigste løsning ...
Med hensyn til at blive storebror når man kun er 18 måneder, så er dette ikke synd. Det bliver naturligvis hårdt at have to så små børn, men de vil jo også få rigtig meget glæde af hinanden :o) Jeg plejer faktisk at sige, at det kan være en fordel at den ældste netop ikke er ældre, for så kommer man ikke til at forvente for meget. Storebror vil ikke være i stand til at tage tøj på selv, han vil have brug for hjælp til bleskift, mad, hjælp til at blive madet en gang imellem osv. og I kan således ikke komme ud i at sige "nu må du lige" eller "Kan du ikke selv" for det kan han ikke.
Så det er hårdt for jer, det giver jer ekstra meget arbejde, men han vil stadig naturligt få den hjælp han har behov for, fordi han jo af gode grunde ikke selv kan :o)
Jeg vil anbefale jer at læse bogen "barn nr. 2" som I finder i min bogguide under 'børneopdragelse'.
Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske