Svar: Sutter og størrelse
25. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Jeg har faktisk kontaktet Pigeon for at høre, hvad deres forklaring er til dit spørgsmål. Og det er faktisk ikke helt lige gyldigt hvad størrelse sut man vælger. Der findes naturligvis forskellige producenter af sutter og Pigeon er et af flere og deres aldersinddeling af sutter er derfor også anderledes end du måske finder andre steder. Men en forklaring kommer her:
Hos Pigeon laver man 3 step. Den mindste sut, step 1, er en kort sut, som er lavet sådan, at den i faconen får barnets læber til at krænge let udad. Dette anbefaler man at bruge så længe barnet udelukkende ammes eller får flaske, simpelthen fordi det minder om den måde barnet skal spise på, når det drikker mælk.
Step 2 er lidt større og har så en anderledes facon der gør, at barnet trænes i at lukke læberne lidt mere sammen. Noget der er vigtigt i forhold til at barnet begynder at skulle spise skemad. Det at spise mad fra en ske er betydeligt anderledes end at die ved et bryst og barnet skal bruge sine læber og mund på en anden måde. Step 2 sutten er altså her udformet til at imødekomme barnets behov for at lære at spise på en anden måde.
Step 3 sutten er så til de lidt større børn, den er større, har en lidt anden hårdhedgrad, den har nuprer osv. som skulle sansestimulere barnet - og så er formålet med denne sut, at barnet stimuleres til at trække vejret gennem næsen fremfor gennem munden. Det er generelt bedre for vores vejrtrækning, at vi trækker vejret gennem næsen.
Udover disse funktioner, så kan sutten størrelse også spille ind på mundhulens udvikling og det må derfor generelt frarådes at man bruger en helt lille sut til de store børn. Børn har jo ofte sutter til de bliver omkring 3 år eller mere og det kan her være hensigtsmæssigt at sutten passer i størrelsen til barnet.
Modsat, så kan man jo heller ikke tvinge barnet til at tage en sut og vælger din datter en mindre model og trives med det, ja så er det sådan. En mors bryst ændrer jo heller ikke størrelse i takt med at barnet vokser ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, rigtig god pinse :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske