Svar: Sutter og størrelse

25. maj 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Mette

Jeg har faktisk kontaktet Pigeon for at høre, hvad deres forklaring er til dit spørgsmål. Og det er faktisk ikke helt lige gyldigt hvad størrelse sut man vælger. Der findes naturligvis forskellige producenter af sutter og Pigeon er et af flere og deres aldersinddeling af sutter er derfor også anderledes end du måske finder andre steder. Men en forklaring kommer her:

Hos Pigeon laver man 3 step. Den mindste sut, step 1, er en kort sut, som er lavet sådan, at den i faconen får barnets læber til at krænge let udad. Dette anbefaler man at bruge så længe barnet udelukkende ammes eller får flaske, simpelthen fordi det minder om den måde barnet skal spise på, når det drikker mælk.

Step 2 er lidt større og har så en anderledes facon der gør, at barnet trænes i at lukke læberne lidt mere sammen. Noget der er vigtigt i forhold til at barnet begynder at skulle spise skemad. Det at spise mad fra en ske er betydeligt anderledes end at die ved et bryst og barnet skal bruge sine læber og mund på en anden måde. Step 2 sutten er ...

Annonce

... altså her udformet til at imødekomme barnets behov for at lære at spise på en anden måde.

Step 3 sutten er så til de lidt større børn, den er større, har en lidt anden hårdhedgrad, den har nuprer osv. som skulle sansestimulere barnet - og så er formålet med denne sut, at barnet stimuleres til at trække vejret gennem næsen fremfor gennem munden. Det er generelt bedre for vores vejrtrækning, at vi trækker vejret gennem næsen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Udover disse funktioner, så kan sutten størrelse også spille ind på mundhulens udvikling og det må derfor generelt frarådes at man bruger en helt lille sut til de store børn. Børn har jo ofte sutter til de bliver omkring 3 år eller mere og det kan her være hensigtsmæssigt at sutten passer i størrelsen til barnet.

Modsat, så kan man jo heller ikke tvinge barnet til at tage en sut og vælger din datter en mindre model og trives med det, ja så er det sådan. En mors bryst ændrer jo heller ikke størrelse i takt med at barnet vokser ...

Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, rigtig god pinse :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder