Svar: Fodtøj - kan det gå i arv?
27. marts 2009
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt bør fodtøj ikke gå i arv. Fodtøj former sig efter barnets fod og det er vigtigt at barnet får sko som passer præcist til foden og derfor følger fodens bevægelser, når barnet går.
Barnets fod indeholder så meget brusk og er så bløde, at tæerne meget hurtigt vil lægge sig i en forkert stilling, hvis skoene ikke passer til foden, så selvom man kan synes der er meget at spare ved at lade fodtøj gå i arv, så er det altså ikke her man skal spare ... Selvom fodtøjet ikke ser slidt ud udvendig, kan faconen godt have ændret sig inde i skoen.
Hvis du står med et par sko, som umiddelbart virker som nye og du ved at de kun er brugt meget få gange og du oplever at de sidder godt på dit barns fod (her tænker jeg på sko som kan gå i arv mellem søskende), så drøft det evt. med personalet i en god skoforretning, lad dem se og vurdere skoen og hvordan den sidder på dit barns fod og om lige præcis den sko vil være okay at bruge.
Hvis du overvejer at købe brugte sko via den blå avis, gul og gratis eller lignende - så lad være! Brug de penge det koster at få en ordentlig sko til barnet. Det er trods alt hele livet, at barnet skal gå på sin fod ... :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske