Svar: Genbrug af udstyr - 0 mdr.
13. marts 2009
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Dejligt at det snart er tiden og hvor er det godt, at graviditeten denne gang lyder til at skride stille og roligt fremad :o)
Når vi får vores første barn, så er der naturligvis en del indkøb som er nødvendige. Forventer man fra starten at få flere børn inden for overskuelig fremtid, ja så vælger mange naturligt at købe nyt, netop fordi det er praktisk at tingene kan gå i arv fra barn til barn. Meget af det større og ofte også noget dyrere babyudstyr kan således sagtens genbruges uden problemer.
Det vil sige barnevogn, lift, puslebord, vugge, seng, kravlegård, høj stol, autostol osv. osv. De forskellige dele skal naturligvis rengøres, så man er sikker på at der ikke er støv, skimmelsvamp, dyrehår eller lignende, der kan være medvirkende årsag til at den lille ny får allergi. I kan vaske inderside af barnevognen med et almindeligt miljøvenligt vaskemiddel.
Lige med hensyn til madrasser, så er det rigtigt at forbrugerstyrelsen ikke anbefaler at man bruger de aflagte babymadrasser, netop fordi de kan være fyldt med støvmider og andet som kan udvikle allergi hos barnet. Da liftens madras stort set ikke er brugt og kan gå i maskinen og vaskes ved 60 grader, så lyder det helt fint at genbruge den madras.
Det gælder i det hele taget alle de ting du nævner, hvis dyne, pude, betræk osv. kan vaskes ved mindst 60 grader, så kan jeg ikke se, hvorfor det skulle være nødvendigt at udskifte det hele. Det er klart at nye puder og dyner ikke indeholder støvmider, men de kommer dog naturligt i alle dyner alligevel før eller siden ... Derfor anbefales det netop at man vasker dyner og puder ved 60 grader for at fjerne støvmider osv. og at man vasker mindst 3-4 gange om året - også når man har allergi overfor husstøvmider. En vask ved 60 grader fjerner husstøvmider, en vask ved 40 grader halverer dem kun.
Så altså, hvis du sørger for at vaske alle dyner, puder, betræk osv. ved 60 grader, så kan de godt gå i arv mellem søskende :o)
Nogle får det råd at sende dyner, madrasser osv til rensning og jeg vil her lige nævne, at det anbefales ikke. Forbrugerstyrelsen skriver direkte, at det frarådes at rense sengetøj til småbørn, da der kan være rester af rensevæsken tilbage i dynen, og det er meget sundhedsskadeligt at sove med en dyne, der afgiver dampe fra rensevæske. Den eneste undtagelse er, hvis man bruger en dyne af uld.
Jeg håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, de overvejelser du har gjort dig lyder rigtige. Fortsat held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske