Svar: Genbrug af udstyr - 0 mdr.

13. marts 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Dejligt at det snart er tiden og hvor er det godt, at graviditeten denne gang lyder til at skride stille og roligt fremad :o)

Når vi får vores første barn, så er der naturligvis en del indkøb som er nødvendige. Forventer man fra starten at få flere børn inden for overskuelig fremtid, ja så vælger mange naturligt at købe nyt, netop fordi det er praktisk at tingene kan gå i arv fra barn til barn. Meget af det større og ofte også noget dyrere babyudstyr kan således sagtens genbruges uden problemer.

Det vil sige barnevogn, lift, puslebord, vugge, seng, kravlegård, høj stol, autostol osv. osv. De forskellige dele skal naturligvis rengøres, så man er sikker på at der ikke er støv, skimmelsvamp, dyrehår eller lignende, der kan være medvirkende årsag til at den lille ny får allergi. I kan vaske inderside af barnevognen med et almindeligt miljøvenligt vaskemiddel.

Lige med hensyn til madrasser, så er det rigtigt at forbrugerstyrelsen ikke anbefaler at man bruger de aflagte babymadrasser, netop fordi de kan være fyldt med støvmider og andet som kan udvikle allergi hos barnet. Da liftens madras stort set ikke er brugt og kan gå i maskinen og vaskes ved 60 grader, så lyder det helt fint at genbruge den madras.

Det gælder ...

Annonce

... i det hele taget alle de ting du nævner, hvis dyne, pude, betræk osv. kan vaskes ved mindst 60 grader, så kan jeg ikke se, hvorfor det skulle være nødvendigt at udskifte det hele. Det er klart at nye puder og dyner ikke indeholder støvmider, men de kommer dog naturligt i alle dyner alligevel før eller siden ... Derfor anbefales det netop at man vasker dyner og puder ved 60 grader for at fjerne støvmider osv. og at man vasker mindst 3-4 gange om året - også når man har allergi overfor husstøvmider. En vask ved 60 grader fjerner husstøvmider, en vask ved 40 grader halverer dem kun.

Så altså, hvis du sørger for at vaske alle dyner, puder, betræk osv. ved 60 grader, så kan de godt gå i arv mellem søskende :o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Nogle får det råd at sende dyner, madrasser osv til rensning og jeg vil her lige nævne, at det anbefales ikke. Forbrugerstyrelsen skriver direkte, at det frarådes at rense sengetøj til småbørn, da der kan være rester af rensevæsken tilbage i dynen, og det er meget sundhedsskadeligt at sove med en dyne, der afgiver dampe fra rensevæske. Den eneste undtagelse er, hvis man bruger en dyne af uld.

Jeg håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, de overvejelser du har gjort dig lyder rigtige. Fortsat held og lykke med det hele :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor