Svar: Hue eller ej

29. april 2004

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Susanne

Som med så meget andet, så er det med hue jo meget individuelt.

Man kan sige at børn under 1 år - og specielt spædbørn under 1/2 år - er særligt udsatte for kuldepåvirkning. Børn afgiver en stor del af deres varme fra hovedet og hvis det er køligt i vejret eller blæser bør små børn altid have hue på.

På meget varme dage, hvor det er vindstille, har barnet brug for at kunne komme af med varmen, hvorfor det her vil være hensigtsmæssigt ikke at bruge hue.

Brug af hue af hænger også af, hvor meget hår barnet har. Nogle børn er jo næsten skaldede, hvor andre har en stor manke.

Det er altid en god idé at se på hvordan vejret er, om det blæser, er koldt eller varmt og hvor man vil stille barnevognen. Som vejret er i øjeblikket, så kan nogle børn godt stå ude uden hue, hvis vognen står lunt og i læ. Hvor andre børn stadig har det bedst med huen på.

Man må mærke på sit barn. Hvis det sveder og er fugtigt, så kan ...

Annonce

... huen nok godt undværes, men hvis barnet virker koldt, så skal huen på igen. Når man er i tvivl, så er det altid en god idé selv at sætte sig udenfor ved siden af vognen og vurdere, hvad man selv synes vil være mest behageligt i forhold til vind og vejr.

Børn der er så store at de sidder selv i barnevognen, vil i øjeblikket fortsat have glæde af en hue, simpelthen fordi de er lidt mere udsat for blæst, når de sidder i vognen. Til sommer vil det dog være godt med en bøllehat eller en kyse, som giver hovedet mulighed for at komme af med varmen, samtidig med at der beskyttes for solens stråler.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til mellemørebetændelse, så siger man at det er generelt vigtigt at barnet ikke bliver kold, hverken på hænder, fødder eller hoved. Barnet må ikke udsættes for træk eller kulde og man skal være opmærksom på at der oftere er koldere ved gulvet, hvor børnene opholder sig, end hvor man som voksen er.

Håber du kunne bruge ovenstående.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor