Svar: Hvad mangler vi til den lille?

27. september 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Tea

Hvor er det spændende at tiden nu nærmer sig - tænk jeg synes det er gået stærkt siden du skrev til mig første gang :o)

Det kan være svært helt at overskue, hvad man får brug for, når man får en lille en og heldigvis kan det meste jo købes, når den lille er kommet til verden ...

Det er helt rigtigt at man generelt skal bruge så lidt creme og salve som muligt. Barnet har så fin en hud, at der ikke er grund til at komme en masse creme og salve på. Det kan dog være nødvendigt en gang imellem, hvis barnet får rød numse eller hvis huden er meget tør, men alt efter hvad problemet er, vil man anbefale noget forskelligt ...

Det er derfor bedst at spørge sundhedsplejersken, når og hvis problemet opstår. En almindelig babysalve til numsen kan dog være en god idé, det er lidt ligesom vaseline, det kan ligge en hinde og beskytte huden mod den syre der er i afføring og urin. En blød og mild zinksalve køber mange også - den er god til numsen, hvis barnet er blevet rød og så kan lidt olie eller fed creme være godt til børn der er meget tørre i huden.

De fleste nyfødte vil i løbet af de første dage til uger naturligt blive lidt tørre i huden, især omkring håndled og ankelled og for at forebygge at huden revner og der går infektion i den, så vil man fint kunne smøre med lidt vaseline, creme eller bruge lidt badeolie, hvis man har købt det.

Badeolie bør ikke bruges før navlestumpen er faldet af og navlen er helet fuldstændig op. En lille smule badeolie i vandet kan være godt hvis barnet er meget tør i huden, men ellers er det vigtigt at 'fedtet' kommer indefra via mælken :o)

Evt. Udstyr ved puslebordet og i pusletasken:

- Flydende sæbe uden parfume eller hormonforstyrrende stoffer, vælg babyprodukter som er svanemærket og forhør dig evt. på apoteket. Sæbe kan være til vask for neden, til at komme i badet eller som babyshampoo.
- Babyolie til badevandet
- Tættekam og meget blød børste
- Badetermometer - du kan også mærke med albuen
- Digitaltermometer - hvis barnet får feber er måling i endetarmen den mest præcise måling og den lægen spørger efter
- Sikkerhedsvatpinde - du kan også bruge snippen af en stofble
- Neglesaks
- Næsesuger, kun hvis barnet bliver forkølet
- Sut, ikke alle børn bruger sut og det er helt okay
- Diverse cremer og salver, vælg altid uden parfume og hormonforstyrrende stoffer og køb ikke for meget til at starte med, vent og se hvad du får brug for undervejs.

Med hensyn til børn der fødes efterår og vinter, så kan følgende være godt som ekstra:

- Lange bukser/sparkedragt og jakke/trøje af uld eller andet lunt og evt. vindtætstof.
- Uldhue, der kan bindes under hagen. Vælg evt en model med bomuld på den ene side og uld på den anden.
- Bløde sutsko i fløjl, fleece, vindtæt stof
- Vanter i fleece, bomuld, uld, vindtæt stof
- Flyverdragt, blød og uden spænder, knapper og andet, som er generende for barnet at ligge på
- Evt. uldundertøj

Nogle forældre oplever at uldundertøj forebygger at barnet får ...

Annonce

... mellemørebetændelse og lignende, men om der er belæg for denne påstand tør jeg ikke sige ...

Derudover er der jo visse ting, som man vil få brug for og mit forslag til indkøb kommer her:

- Barnevogn eller kombivogn (husk regnslag og insektnet)
- Lift med kaleche
- Vugge eller tremmeseng, i begyndelsen kan barnet sagtens nøjes med at sove i liften og man behøver således ikke investere i tremmeseng fra starten.
- Puslepude og et håndklæde til puden
- Babybadekar
- Vaskefad (til både hoved og numse)
- Engangsbleer
- Babytæppe
- Babydyne
- Pusletaske er nødvendigt, når man skal nogle steder, i den opbevarer du ekstra tøj, bleer, sutter, evt. sutteflaske, mad osv.
- 1-2 sæt sengetøj til babydyne + lagen til lift, barnevogn, seng. I begyndelsen behøver du kun lagen til liften, hvis barnet kun sover i den. Du behøver altså ikke købe lagen til sengen før sengen skal bruges.
- 10 stofbleer
- 6-8 bodystockings/undertøj. Start med at købe 4-5 og suppler op i takt med at du finder ud af behovet, alt efter hvor tit du vasker, skifter tøj, hvor hurtigt barnet vokser osv.
- 2 sæt nattøj. Der er her tale om lidt tyndere bomuldsdrager, som barnet sover i hele natten. Behovet for natdragter kan være større hos et vinterbarn, som f.eks. sover i velour i dagtimerne.
5-6 sparkedragter/heldragter. Igen start med at købe ca 3 og find så ud af størrelse osv. hvad der passer bedst til dit barn og suppler op løbende efter behov.
4 langærmede bluser, start med at købe 1-2 og suppler op når du kender størrelsen og behovet
1-2 varme trøjer, det kan være fleece, strikkede trøjer i bomuld, uld osv. Behovet afhænger af årstiden
4 par babysokker evt i frotte eller blød bomuld
1 hue, ofte tynd bomuld til sommerbarnet og bomuld, velour, fleece eller uld til den kolde årstid

Derudover hører også:

- Baby autostol, det er lovpligtigt at have børn spændt korrekt fast i bil.
- Barnevognsele, barnet skal have sele på i sin barnevogn, når det betyder at kunne sidde. Det er således nødvendigt men ikke som første indkøb, den bliver aktuel, når barnet er ca 6 måneder.
- Babyservice, bestik og kopper - igen er det godt at have, men hører ikke til første indkøb, det kan vente til I begynder med skemad.
- Høj stol, men igen er dette ikke noget man har brug for de første måneder.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Derudover er følgende rart for mange:

- Ammepude
- Babyalarm
- Bæresele eller slynge
- Duniduo, voksipose, sleebee hvad de nu hedder, man må vælge det man tror man får behov for. Nogen vælger dette i stedet for en lift, andre har begge dele. Nogen vælger det helt fra og nøjes med babydyne og et tæppe.

Udstyr som I kan vente med og måske slet ikke får brug for:

- Klapvogn
- Cykelstol
- Diverse sikkerhedsudstyr som f.eks. trappegitre, skuffesikring m.v Det afhænger jo helt af, hvordan man bor.
- Kravlegård

Jeg håber at ovenstående hjælper videre og ikke helt tager pusten fra dig ...

Rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel - jeg glæder mig til at høre hvad det bliver :o) Knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor