Svar: 5 timer i autostol?

29. juni 2013

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Hej med jer

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Ud fra jeres beskrivelse, så lyder det som om at I godt kan vælge løsning nummer 2. Jeres datter er 9 måneder gammel, stolen kan lægges tilbage, så hun delvist ligger ned og hun kan slappe af. Dertil kommer at hun ikke er glad for at sidde i autostolen og køre i bil, så det lyder som om at det vil lykkes bedst, hvis det er om aftenen, hvor hun normalt er træt og naturligt sover et længere stræk.

Det vil være en god idé, hvis I en gang imellem kan stikke en hånd ind under numsen på hende og lette lidt på måden hun sidder - forhåbentlig uden at vække hende:) Når vi andre sidder, så skifter vi naturligt stilling hele tiden, og hun er for lille til at kunne dette, derfor bør I hjælpe hende med at få flyttet lidt på hende, så hun ikke sidder i samme stilling og ...

Annonce

... "trykker" samme sted på kroppen under hele turen.

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan holde en længere pause, hvis hun vågner af sig selv og viser behov herfor. Det vil sige at jeres pause skal være fleksibel og efter hendes behov, så I holder pause, når hun vågner og ikke på et bestemt tidspunkt på turen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når I holder pause, vil det være rigtig godt, hvis I kan tumle med hende, lade hende kravle osv. så hun bruger sig selv motorisk inden I så skal køre igen. Og forhåbentlig vil hun så derefter acceptere jeres underholdning og falde i søvn fordi hun alligevel er træt, fordi det er sidst på dagen.

Når I kommer frem er det rigtig vigtigt at hun kommer ud af stolen og kan sove videre i en seng. Det er vigtigt at hun så vidt muligt ligger rigtig og ikke sidder eller halvt-sidder:)

Rigtig god tur!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger