Svar: På ferie?
22. august 2012
Alder:
3 år
Kære Mor til 2
Tak for dit brev :)
Det kan være svært helt at vurdere, hvad der er på spil hos så lille en dreng. Selvom hans ordforråd er bedre nu, så er det naturligt stadig rigtig svært at sætte ord på sine følelser og fortælle, hvordan han har det.
Der er ingen tvivl om at det at blive storebror naturligt kan spille ind og gøre at han nogle gange synes det er lidt svært at være hjemme. Og det kan både udløse en reaktion, hvor han på den ene side nogle gange ytrer ønske om at komme væk, fordi han reelt synes det kunne være rigtig dejligt, men hvor han modsat også kan sige at han gerne vil væk, fordi han egentlig vil det modsatte, nemlig gerne ses ...
Når jeres dreng siger "jeg vil hjem til mormor og morfar!", så skal I prøve at vurdere situationen og hvorfor han siger det. Hvis han f.eks. reagerer med at sige dette i forbindelse med at du irettesætter ham, forhindrer ham i noget han gerne vil, på et tidspunkt hvor I har en konflikt - så kan det være en slags protest og en måde at vise dig, at han vil bestemme selv, han er sin egen. Der kan også ligge det i det, at han føler sig lidt overset og når han giver dig en besked om at han vil flytte eller rejse væk, så er det han siger faktisk "jeg har brug for at I ser mig og prioriterer mig!". Her kan det være en rigtig god idé at anerkende, at det er svært at være ham, sætte ord på hvor meget du holder af ham og hvor meget du ville savne ham, hvis ikke han var der.
Andre gange, så er det måske et helt reelt ønske, han vil faktisk gerne hjem til mormor og morfar og forkæles lidt. Han ved at han der får al den opmærksomhed og kontakt han søger og det kan være rigtig dejligt - netop fordi han jo er blevet storebror og lige nu skal dele jer med den lille ny. Hos sine bedsteforældre vil der kun være ham og det kan være dejligt, det kan være en slags frirum for ham. Og jeg tænker faktisk at han, med den alder han har, gerne må komme på en lille ferie hos mormor og morfar.
Han er blevet passet der før og det er gået rigtig godt og sidste gang for en måned siden. Og jeg synes det er rigtig fint at I lader ham komme på ferie med 1-2 overnatninger. Det der er vigtigt er, at I er fleksible. Det er vigtigt at han har muligheden for at komme hjem, hvis han pludselig fortryder og alligevel ikke vil sove der, hvis det trækker i ham at se at mor, far og lillebror har det okay. Man skal altså ikke kæmpe imod ham og holde fast i at han skal være der, hvis han pludselig gerne vil hjem. Modsat, skal I også give ham lov til at få det frirum, hvis han virker oprigtigt til gerne at ville det :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske