Toilettræning

22. august 2012

Kategori:
Alder:
3 år

Toilettræning

Hej Helen

Min søn på 2½ skal vidst så småt i gang med toilettræning. Jeg havde egentlig slet ikke regnet med, det skulle være nu. Jeg havde hørt at de fleste drenge først er i gang i 3 års alderen. Der til kommer, at vi skal flytte om en måned.

Ham har et stykke tid fortalt os, når han har eller er i gang med at lave stort. Nu siger han også når han tisser. Men kun når bleen ikke er på.

Vi har den sidste uges tid forsøgt os med faste toiletbesøg morgen og aften. Min mand eller jeg siger "Nu skal du ud og tisse". Det er han et par gang gået med til, men ofte siger han nej og løber væk eller på anden vis stritter imod. Det skal siges, at han heller ikke vil have skiftet ble. Han vil hverken have den gamle af eller den nye på.

Når vi så ...

Annonce

... alligevel får lokket ham ud på badeværelset og får bleen af, vil han ikke altid sidde på toilettet. Han stiller sig på gulvet og siger "Jeg tisser", og det gør han så. Jeg siger, at det er fint og opfordrer ham til at sætte sig på toilettet og tisse videre. Det gør han så, og siger igen stolt "jeg tisser". Herefter vil han for det meste gerne have ble på mens han vasker hænder.

Vi føler ikke vi presser ham. Hverken med at gå på toilet eller bleskift. Men nogle gange skal bleen jo skiftes. Og det bliver de også. Ofte kan han overtales med lidt sang, pjat eller en bamse, som også får skiftet ble :)

Hvad skal vi være opmærksomme på? Og skal vi arbejde videre på de faste toiletbesøg, også når han stritter imod og vi snart skal flytte?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder