Svar: Propper i ørerne ved flyvning
31. august 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Udlandsdansker
Det er nok en ørelæge der er bedst til at besvare hvordan børns ører udvikler sig og hvornår de er i stand til at trykudligne ... men jeg vil gerne fortælle lidt af det jeg ved og hvad jeg tænker :o)
Øret består af tre dele - det ydre øre, mellemøret og det indre øre. Alle dele dannes imens barnet ligger inde i maven og barnet vil således være i stand til at høre normalt når det bliver født og øret vil som udgangspunkt være færdigdannet.
Især mindre børn får tit mellemørebetændelse. Deres såkaldte eustatiske rør er kortere og smallere end hos voksne og hvis barnet er forkølelet, så kan der opstå en betændelsestilstand i mellemøret. Mellemørebetændelse er betændelse i det rum, som ligger bagved trommehinden. Gentagende mellemørebetændelser kan udvikle sig kronisk, så barnet får nedsat hørelse og forsinket sproglig udvikling.
Mellemøret er et luftfyldt slimhindebeklædt rum, som har forbindelse til næsesvælget gennem det eustakiske rør. Det eustakiske rør hjælper til at kunne udligne tryk og videre sende lydbølger. Røret åbnes kortvarigt, når man synker, eller når man puster kraftigt gennem næsen, og sørger derved for ventilation af mellemøret.
Der er for mig ingen tvivl om at børn har sværere ved at trykudligne end voksne. De kan ikke pudse næse, kan ikke synke på 'komando' osv. og derfor vil børn have dårligere fungerende ventilation af mellemøret via det eustakiske rør end voksne har. Derfor er det også min opfattelse at børn helt naturligt fra små vil have svært ved at trykudligne, når de får propper i ørerne, når man flyver.
Det kan naturligvis have noget at sige, hvorvidt barnet er forkølet, slimhinden i øret er irriteret osv. Er man forkølet vil der jo blive blokeret for ventilationen af mellemøret og der vil opstå undertryk ... på samme måde må undertrykket kunne ske uanset barnets alder og der må også kunne ske undertryk ved flyvning. Små børn må også kunne få propper i ørerne, det er i hvert fald min erfaring at mange børn får ondt i ørerne af flyvning - også under 1½ år ...
Men som sagt, - jeg er ikke ørelæge, det er bare hvad jeg tænker ... :)
Hvis jeres dreng sover og har det fint, så behøver I ikke tilbyde ham flaske når I letter og lander. Det er i øvrigt ofte især landing der er svær. Hvis han bruger sut kan det være ligeså godt. I 6 måneders alderen kan I også tilbyde ham et stykke agurk, en brødskorpe eller lignende, som han kan sidde og sutte på, opbløde med spyt osv. Det at sutte på noget vil danne ekstra mundvand, som han så synker og det kan have lidt effekt ..
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre, rigtig god rejse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske