Svar: Maveforkølelse?

14. september 2006

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Asanda

Maveforkølelse er ofte betegnelsen for en mave-tarm-infektion, som også kan hedde gastroenteritis. Sådan en mave-tarm-infektion forårsages ofte af en virus, men det kan også opstå at noget man f.eks. har spist. Det man også i daglig tale kalder for en "madforgiftning".

Mave-tarm-infektion er meget almindelig, især i efterårs og vintermånederne rammes mange af dette. Både voksne og børn. Symptomerne ved en mave-tarm-infektion kan være opkastninger, diarré, mavesmerter, og også feber og generel mathed. Har man meget voldsomme symptomer, kan man få væskemangel, fordi man kaster op og har konstant diarré. Uanset symptomerne, så plejer en mave-tarm-infektion dog ikke at vare mere end et par dage.

Hos små børn er det især væskemangel man skal være opmærksom på. Barnet vil være tørstig, uroligt, grædende, irritabel. Barnet kan også virke træt og slap og kan så også have feber ligesom jeres dreng. Det kan I godt klare hjemme.

Hvis barnet bliver tiltagende træt og slap, får indsunkne øjne og ...

Annonce

... fontanelle, har nedsat hudelasticitet (ses bedst på barnets mave), tør mundslimhinde og tisser meget lidt eller hvis barnet virker bleg, slap, måske kold, så skal I reagere med det samme. Og så skal barnet indlægges for at få tilført ekstra væske.

Hvis din dreng ammes er det vigtigt at fortsætte amningen, da modermælken tåles fint og indeholder vigtige antistoffer. Modermælk er godt til at dække din drengs behov. Hvis din dreng vedbliver at have dårlig mave og også begynder at kaste op, så synes jeg du skal kontakte lægen igen, for at få en vurdering af om det ville være en idé at give ham en salt- og sukkerholdig væske. Det kan man lave selv, men det kan også købes på apoteket. Det er vigtigt at det er blandet korrekt og også gives på den rigtige måde og derfor skal lægen være inde over.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis din dreng er igang med skemaden, så vil lidt risgrød være mildt for maven og det kan du forsøge med. Prøv også med lidt kogt vand af en kop.

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig god bedring med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder