Svar: Maveforkølelse?
14. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Asanda
Maveforkølelse er ofte betegnelsen for en mave-tarm-infektion, som også kan hedde gastroenteritis. Sådan en mave-tarm-infektion forårsages ofte af en virus, men det kan også opstå at noget man f.eks. har spist. Det man også i daglig tale kalder for en "madforgiftning".
Mave-tarm-infektion er meget almindelig, især i efterårs og vintermånederne rammes mange af dette. Både voksne og børn. Symptomerne ved en mave-tarm-infektion kan være opkastninger, diarré, mavesmerter, og også feber og generel mathed. Har man meget voldsomme symptomer, kan man få væskemangel, fordi man kaster op og har konstant diarré. Uanset symptomerne, så plejer en mave-tarm-infektion dog ikke at vare mere end et par dage.
Hos små børn er det især væskemangel man skal være opmærksom på. Barnet vil være tørstig, uroligt, grædende, irritabel. Barnet kan også virke træt og slap og kan så også have feber ligesom jeres dreng. Det kan I godt klare hjemme.
Hvis barnet bliver tiltagende træt og slap, får indsunkne øjne og fontanelle, har nedsat hudelasticitet (ses bedst på barnets mave), tør mundslimhinde og tisser meget lidt eller hvis barnet virker bleg, slap, måske kold, så skal I reagere med det samme. Og så skal barnet indlægges for at få tilført ekstra væske.
Hvis din dreng ammes er det vigtigt at fortsætte amningen, da modermælken tåles fint og indeholder vigtige antistoffer. Modermælk er godt til at dække din drengs behov. Hvis din dreng vedbliver at have dårlig mave og også begynder at kaste op, så synes jeg du skal kontakte lægen igen, for at få en vurdering af om det ville være en idé at give ham en salt- og sukkerholdig væske. Det kan man lave selv, men det kan også købes på apoteket. Det er vigtigt at det er blandet korrekt og også gives på den rigtige måde og derfor skal lægen være inde over.
Hvis din dreng er igang med skemaden, så vil lidt risgrød være mildt for maven og det kan du forsøge med. Prøv også med lidt kogt vand af en kop.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske