Svar: Stramt læbebånd

17. juli 2023

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Kære du

Tak for dit brev :)

Læbebåndet sidder på bagsiden af over- og underlæbe og hæfter på gummen i enten over- eller undermund (vi har to læbebånd, et under overlæben og et under underlæben), og nogle børn bliver født med et meget stramt eller meget kort læbebånd.

Det er ofte uden større betydning, hvis barnet fødes med et kort eller stramt læbebånd, men for nogle nyfødte, giver det problemer med at spise. Når det lille barn skal spise af bryst eller flaske, så skal barnet krænge sine læber udad og svøbe omkring brystet eller flasken, når barnet sutter. Hvis læbebåndet er meget stramt eller kort, så er det svært for barnet at krænge læben tilstrækkeligt ud, og dermed svært at lave tilstrækkeligt vakuum, og dermed også svært at få mælk nok ud. Når man er opmærksom på stramt læbebånd, er det altså ofte i forbindelse med spisning ved fødslen. Hvis barnet fint kan spise og tager fint på, så gør man ofte ikke noget ved det.

Man kan skelne mellem forskellige grader af læbebåndsstramning:

Mild stramning: Læbebåndet er lidt tykt eller kortere end normalt. Der er en minimal begrænsning af læbens bevægelse, og funktioner som amning, sutning og tale udføres tilfredstillende.

Moderat stramning: Læbebåndet er tykkere eller kortere end normalt. Der er en begrænsning af læbens bevægelse, som påvirker barnets evne til at sutte korrekt, danne bestemte lyde og udføre visse mundfunktioner som at kysse eller strække læberne fuldt ud.

Alvorlig stramning: Læbebåndet er betydeligt tykkere eller kortere end normalt. Der er en markant begrænsning af læbens bevægelse, og barnets mulighed for at udføre mundfunktioner korrekt - f.eks. sutning, spisning, tale og måske også udviklingen af kæbe og tænder. Der kan være udtaleproblemer og også påvirkning af ansigtsudtryk.

Ekstrem stramning: Læbebåndet er meget tykt eller ekstremt kort. Der er en alvorlig begrænsning af læbens bevægelse eller ingen bevægelse overhovedet. Amning og sutning kan være umuligt, og der er markante udfordringer med tale og ansigtsudtryk.

Når jeg læser din beskrivelse af din datter, så lyder det ikke som om, at hun generelt har haft problemer med at spise - jeg ved dog ikke, om du har ammet eller givet flaske. I hvertfald spiser hun godt i dagplejen, og du beskriver også umiddelbart en pige, der vokser og udvikler sig som hun skal. Selvom man har konstateret et stramt læbebånd, da hun var spæd, så er det derfor sandsynligvis ikke noget, man har gjort yderligere ved, netop fordi hun trivedes med det og udviklede sig fint.

Men du beskriver nu en pige, hvor læbebåndet er så stramt, at du ikke kan løfte hendes overlæbe, når hun f.eks. skal have børstet ...

Annonce

... tænder, og du fortæller også, at du kan se, at læbebåndet ser ud til at påvirke hendes tænder.

Du fortæller også, at hun nu har problemer med spændinger i kæben og nakken, og jeg tænker faktisk, at der godt kan være en sammenhæng her.

Hvis børn har et meget stramt læbebånd, så kan det naturligt påvirke musklerne og vævsstrukturen i munden og kæben, og være med til at skabe spændinger. Det kan give ekstra smerter i kæben f.eks. under spisning, hvor hun naturligt skal tygge, og det kan også give problemer med at åbne munden tilstrækkeligt højt op, hvis der er spændinger i kæben. Vedvarende spændinger i kæben kan naturligt også påvirke tænderne og forårsage tandproblemer f.eks. bidproblemer senere hen. Derfor er det rigtig godt, at du har været opmærksom på og stadig får det behandlet :)

Det er bestemt ikke alle børn, som har et stramt læbebånd, som vil opleve spændinger i kæben, men jeg kan ikke udelukke, at der kan være en sammenhæng, og du skriver jo, at både kranio sakral terapeuten og kiropraktor har konstateret, at hun har spændinger i kæben og i nakken.

Du skriver, at hun bruger sut - og et meget stramt læbebånd ville normalt gøre det lidt svært at holde sutten i munden. Det problem har hun dog ikke. Men hun kan naturligt godt søge sin sut ekstra meget, hvis hun har ondt i kæben... og hun har måske fundet en måde at bruge sutten på, som fungerer for hende:)

Jeg tænker faktisk, at du bør drøfte det med jeres læge. Det vil være rigtig godt at få en vurdering af din datters læbebånd, kæbe og tænder - og det er egen læge, som skal henvise jer videre til en børneafdeling, hvor man kan vurdere, hvorvidt det er noget, som man bør gå videre med og behandle.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Der er også den mulighed, at du kontakter børnetandplejen og spørger, om de vil se hende og vurdere hendes læbebånd og påvirkningen af hendes fortænder. Men hvis man skønner, at det skal behandles, så tænker jeg umiddelbart, at dette skal ske via børneafdelingen. Tal derfor med jeres læge omkring det.

Hvis det viser sig, at hendes læbebånd påvirker hendes sprogudvikling, så skal der naturligvis også sættes ind her, men det vil man først kunne vurdere, når hun bliver ældre og naturligt får mere sprog:)

Hvis det viser sig, at hun har så stramt et læbebånd, at det påvirker hendes kæbe og nakke, og gør at hun har ondt, så er det naturligvis vigtigt at få det behandlet, for ja - det vil naturligt kunne påvirke hendes spisning, hendes søvn og hendes overskud.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre : )

Rigtig meget held og lykke med det hele, hvad I så end finder ud af, og du må naturligvis meget gerne give mig en tilbagemelding :)

God sommer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor