Svar: Ændret adfærd - 15 mdr.
30. december 2021
Alder:
15 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :) Det er rigtig godt du skriver, for jeg bliver faktisk også urolig og bekymret, når jeg læser dit brev...
Jeg hæfter mig ved, at du skriver "Det skal lige siges, at hun faldt ned fra sofaen om dagen og slog sin læbe og blødte! Ikke et hårdt slag, men hun blev ked af det selvfølgelig! Og adfærden begyndte efter det!". Det lyder for mig som om, at jeres datter har slået hovedet, og jeg synes faktisk, at hun bør undersøges. Et barn der slår hovedet og efterfølgende ændrer adfærd bør undersøges.
Det lyder som om, at hun har fået hjernerystelse - symptomer som "mere stille", "mere pylret", "spiser mindre", "virker mere træt", "sover meget", "kaster op"... det lyder alt sammen som tegn på hjernerystelse.
En hjernerystelse kan fremkalde en mindre blødning i kraniet, og nogle børn får decideret kraniebrud af et fald. Det er vigtigt at finde ud af, om jeres datter har fået hjernerystelse, kraniebrud eller andet. Jeg synes det er vigtigt, at I drøfter med vagtlægen, hvordan I skal forholde jer.. ogå selvom der nu er gået nogle dage. Hun lyder til stadig at have hovedpine og være påvirket af det, og jeg tænker, at det er meget vigtigt at få tjekket. Et slag mod hovedet kan medføre alvorlige skader - så ring til vagtlægen med det samme og drøft med ham/hende, hvordan I skal forholde jer.
Håber alt er vel og ønsker jer et godt nytår :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske