Svar: Laktoseintolerans - 3 mdr.

20. december 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej Caroline

Tak for dit brev :)

Når man har laktoseintolerance, så har man enten nedsat aktivitet eller helt mangel af enzymet laktase, hvilket gør, at laktose (sukkeret) i mælken ikke nedbrydes, og det kan give problemer med maven. Det kan f.eks. være diarré, oppustet mave, mange prutter, ondt i maven, mavekramper... Ved laktoseintolerance kommer symptomerne udelukkende fra mave-tarm-systemet, barnet har ikke nogen symptomer fra huden (børneeksem) eller øvre luftveje, hvilket kan være tilfældet ved f.eks. mælkeallergi.

Det er, som du skriver, meget sjældent, at små børn har laktoseintolerance. Der fødes kun ca. 10 børn om året med dette, og det kaldes for primær medfødt laktoseintolerance. Det ses ved, at barnet har diarré - uanset om det bliver ammet eller får modermælkserstatning, og diarréen starter lige ved fødslen. Barnet vil ofte være sulten, viser behov for mad og vil meget gerne spise, men det taber sig i vægt.

Når børn med laktoseintolerance reagerer på amning, så er det fordi modermælk indeholder ca. 40-50% laktose. Og når barnet reagerer på modermælkserstatning, så er det fordi dette også indeholder laktose. Har barnet laktoseintolerance, så kan man dog købe laktosefri erstatning, som barnet så skal tilbydes. Der findes lidt forskellige muligheder f.eks. er Nutramigen DHA laktosefri.

Du kan tale med jeres læge om, hvorvidt laktoseintolerance kan være forklaringen på de maveproblemer, som din dreng har. Hvis jeres læge mistænker, at der kan være tale om primær medfødt laktoseintolerance hos ...

Annonce

... din dreng, så kan der laves forskellige undersøgelser. Man kan tage en blodprøve, man kan lave en kikkert undersøgelse af hans tyndtarm og tage en vævsprøve herfra. Man kan også lave en laktosebelastningstest, hvor han gives laktosefri mælk i en periode, ser om symptomerne forsvinder og så reintroducerer mælk med laktose igen, for at se hvordan han så reagerer på det. Og så kan man også lave en gentest, for at se om han har "genotypen C/C".

Der er, som du selv er inde på, en vis arvelighed i laktoseintolerance, og hvis I har asiatiske eller afrikanske gener i jeres familie, så kan laktoseintolerance være mere hyppigt. Med skandinaviske eller nordeuropæiske gener ses det langt mere sjældent - og hvis nyfødte har vandig diarré efter fødslen, ikke tager tilstrækkeligt på eller taber sig i vægt, så skal de altid udredes på børneafdelingen. Jeg ved at I har været omkring børneafdelingen og også børnemodtagelsen flere gange, så måske har de allerede undersøgt din dreng for laktoseintolerance...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Da din dreng får flaske, kan du godt forsøge med Nutramigen, og se om han vil have det, og om det kan hjælpe ham. Problemet er, at når man fjerner mælkesukkeret, så bliver erstatningen naturligt mere sur, og den både smager og lugter meget anderledes end den erstatning, som han er vant til at få. Så det er ikke sikkert, at han vil drikke den med den alder han har. Men det kan naturligvis være et forsøg værd for at se om det gør en forskel hos jer.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig god jul til jer herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to